-
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 22.04.2021, 11:18

درس شناخت محیط‌زیست در دانشگاه‌ها الزامی شود


مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: لازم است گذراندن درس شناخت محیط زیست در دانشگاه‌های کشور الزامی شود تا گام موثری در ارتقای دانش زیست محیطی آینده‌سازان برداشته شود.

به گزارش ایرنا، ایرج حشمتی روز پنجشنبه در رویداد پنجمین دوره اعطای جایزه محیط زیست دانشجویان کشور که بصورت مجازی و آنلاین پخش شد، افزود:  شناخت محیط زیست باید بعنوان واحد درسی الزامی برای دانشجویان همه رشته‌های تحصیلی ارایه شود تا به ارتقای دانش زیست محیطی تصمیم سازان و تصمیم گیران در گروه‌های مختلف منجر شود.

وی با بیان اینکه این کار باعث می‌شود تا همه گروه‌ها به حفظ محیط زیست در امور مختلف خود توجه داشته باشند، اظهار داشت: بخش اساسی در حفظ محیط زیست، آموزش‌های رسمی در مدارس و دانشگاه‌هاست و گذراندن درس آن نباید بصورت داوطلبانه باشد.

حشتمی اضافه کرد: با ارایه این واحدهای درسی آموزشی، احساس مسوولیت در بین اقشار مختلف مردم در جهت حفاظت از محیط زیست ایجاد می‌شود و همه آنها باید بدانند هزینه‌هایی که برای حفظ محیط زیست پرداخت می‌کنند، سرمایه‌ای برای آینده و انتفاع خودشان است.

وی با اشاره به شعار روز زمین پاک در سال ۱۴۰۰ با عنوان “احیای زمین، افزایش بهره وری برای توسعه پایدار” خاطرنشان کرد: توسعه پایدار با رویکرد زیست محیطی چهار محور اساسی است که شامل رونق اقتصادی، وارد نشدن آسیب به مردم از طریق فعالیت‌های صنعتی، تخریب نشدن اکوسیستم‌ها و محیط زیست و توجه به حقوق منابع طبیعی است.

حشمتی از دانشجویان خواست تا پایان نامه‌های آنها در جهت رفع نیازهای حفاظت محیط زیست باشد و گفت:  این اداره کل منابع مالی و امکانات زیادی برای کارهای پژوهشی ندارد اما از پایان نامه‌های علمی مرتبط مانند گونه‌های حیات وحش، آسیب‌های ناشی از فعالیت‌های صنعتی و ارتقای دانش و اطلاعات زیست محیطی حمایت خواهد کرد.

وی، حلقه مفقوده بین دانشگاه و محیط زیست را کاربردی نبودن برخی از مطالعات و پژوهش‌ها دانست و افزود: بهمین دلیل تاکید می‌شود که پایان نامه‌های دانشجویی با رویکرد کاربردی بودن انجام شود تا بتوان از طریق آن مشکلات زیست محیطی را برطرف کرد.

حشمتی، رویکرد و شعار اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان را ارتقای فرهنگ عمومی و ایجاد حس مسوولیت اجتماعی در این بخش دانست و اظهار داشت: در این پیوند، چند تفاهم‌نامه با نهادهایی مانند شورای اسلامی شهر اصفهان و کنسرسیوم دانشگاه‌های اصفهان منعقد شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان با اشاره به فعالیت حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی و تولیدی در استان، خاطرنشان کرد: تا کنون ۵۶۰ واحد آلاینده زیست محیطی در بین آنها شناسایی شده است که ۴۷۰ واحد از بین آنها آلودگی هوا بهمراه دارند.

عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشکده مهندسی منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: هدف از برگزاری رویدادهایی مانند اعطای جایزه محیط زیست به دانشجویان، تذکر و یادآوری مناسبت‌هایی مانند روز جهانی زمین پاک، ارزش قائل شدن برای رویکردهای علمی در رفع مشکلات زیست محیطی و آموزش و فرهنگسازی در این زمینه است.

محسن سلیمانی با بیان اینکه مقاله‌ها و تحقیقات رسیده به این رویداد از دانشگاه‌های مختلف کشور بود، افزود: معیار اصلی در انتخاب مقاله‌های برتر، کاربردی بودن آنهاست.

پنجمین دوره اعطای جایزه محیط زیست ویژه دانشجویان دانشگاه‌های کشور پنجشنبه دوم اردیبهشت همزمان با نکوداشت روز جهانی زمین پاک توسط دانشکده مهندسی منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان و به صورت مجازی و برخط برگزار شد.

در این رویداد مقاله‌های برتر دانشجویان سراسر کشور در زمینه‌های ابداعات و طرح‌های نوآورانه مرتبط با حفاظت محیط زیست، فرهنگسازی در زمینه حفاظت محیط زیست و تحقیقات علمی موثر در زمینه نجات گونه‌های کمیاب و در معرض خطر معرفی شد که تندیس جشنواره و جایزه محیط زیست به آنها تعلق می‌گیرد.

دوم اردیبهشت مصادف با بیست و دوم آوریل با هدف ارتقای آگاهی و آموزش در مورد مسائل زیست محیطی و ترویج فرهنگ حفاظت و پاسداری از زمین به عنوان روز زمین پاک نامگذاری شد.

شعار روز جهانی زمین پاک ” احیای زمین ” تعیین شده است که سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به شرایط اقلیمی کشور، افزایش بهره‌وری برای توسعه‌ پایدار را به آن اضافه کرد و شعار ملی کشور “احیای زمین، افزایش بهره‌وری برای توسعه‌ پایدار ” تعیین شد. 

تمرکز واحدهای صنعتی در شعاع ۵۰ کیلومتری، بی توجهی به حقابه تالاب گاوخونی و افزایش کانون‌های گرد و غبار و آلودگی هوا از جمله مشکلات زیست محیطی استان اصفهان است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024