يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 28 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 09.03.2024, 13:13

جنایت‌های حماس و اسرائیل علیه مردم غزه


م. روغنی

بی‌تردید جنگ در غزه برای کسانی که خبرهای این رویداد را پی می‌گیرند عمیقا دردناک است. پیش از این هر روزه از شمار بالای کودکان و زنان که در اثر بمباران‌های اسرائیلی کشته می‌شدند اطلاع رسانی می‌شد و به تازگی سازمان ملل از مرگ کودکان در شمال غزه بر اثر گرسنگی خبر می‌دهد.

هدف از نگارش این خطوط بررسی چندین دهه اشغال‌گری سرزمین‌های فلسطینی از سوی اسرائیل، ادامه ساخت‌وساز شهرک‌های غیر قانونی و نقض گسترده حقوق بشر علیه ساکنان این مناطق نیست. چرا که برخی از پژوهش‌گران ایرانی به اندازه کافی هرچند یک‌جانبه بدون پرداختن به نقش گروه‌های تروریستی بنیادگرای حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی و نیز جمهوری جهل و جنایت در ایجاد موانع در حل بحران در منطقه، به اندازه کافی قلم‌فرسایی کرده‌اند. در این جا نگارنده تنها به جنایت‌های اسرائیل و حماس علیه کودکان و زنان در جنگ اخیر غزه بسنده خواهد کرد.

۱- حماس

جنایت‌های گروه تروریستی حماس در حمله ۷ اکتبر که به کشته شدن دست‌کم ۱۲۰۰ غیر نظامی و تجاوز به زنان و دختران اسرائیلی[۱] و ربوده شدن ۲۴۰ نفر شامل کودکان خردسال انجامید، شعله‌های خانمان‌سوز این جنگ را برافروخت که در پشت جبهه آن سپاه قدس و شخص خامنه‌ای قرار داشت.

مشت آهنین ارتش اسراییل علیه حماس با بمباران‌های فله‌ای و بی‌وقفه، به انتقامی جنایت کارانه علیه مردم بی‌گناه غزه تبدیل و در پی آن، رویداد ۷ اکتبر در افکار عمومی جهانیان به ویژه پشتیبانان فلسطین در کشورهای دمکراتیک به فراموشی سپرده شد و خامنه‌ای نیز توانست با انکار پشت انکار، نقش خود را در شعله‌ور شدن این فاجعه پنهان سازد.

- حماس با ارزیابی نادرست از واکنش اسراییل در برابر حملات تروریستی علیه شهروندانش، جان ده‌ها هزار فلسطینی ساکن غزه را در رویداد هفتم اکتبر به خطر انداخت. اعتراف موسی ابومرزوق از اعضای بلند پایه حماس مورد تایید این گزاره است. موسی ابومرزوق یکی از رهبران بلندپایه حماس، در مصاحبه با یکی از رسانه‌های مصری گفته است پیش از حمله ۷ اکتبر، “اعضای این گروه آن چنین پاسخی را از سوی اسرائیل و کشورهای غربی پیش‌بینی نمی‌‌کردند.”![۲]

- جنایات حماس در حمله هفتم اکتبر، تنها علیه زنان و کودکان اسراییلی نمایان نشد و تلفات سنگین ساکنان غزه به‌ویژه زنان و کودکان در این جنگ، این واقعیت را آشکار ساخت که این گروه براساس ایدئولوژی بنیادگرایانه و آرزوی آمیخته به توهم نابودی اسرائیل، در مدت ۱۷ سال حکومتش در نوار غزه به‌جز ساختن صدها کیلومتر تونل‌های نظامی زیر زمینی، نه تنها هیچ‌گونه پناه‌گاهی برای ساکنان این منطقه نساخت بلکه در این جنگ از کودکان و زنان به عنوان سپر انسانی در برابر ارتش اسرائیل نیز بهره جست.

در این رابطه در دی ماه ۱۴۰۰، اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ۷۰ میلیون دلار به این گروه پول داد تا “قوای بازدارندگی”‌اش در برابر اسرائیل را بسازد.[۳] او گفته است کمک‌های مالی به این گروه “به تغییر آرایش نظامی در غزه” منجر شده و راکت‌هایی که نیروهای حماس در باریکه غزه تولید کردند بخشی از این توان راهبردی است.

- با گذشت ۶ ماه از جنگ خانمان‌سوز در غزه، کشورهای گوناگون از جمله قطر، مصر و آمریکا می‌کوشند با یک آتش‌بس چند هفته‌ای از جمله امکان کمک‌رسانی بیشتر به مردم قحطی زده غزه را فراهم ساخته از مرگ بیشتر زنان و کودکان و سوء تغذیه صدها کودک جلوگیری نمایند. به گزارش روزنامه گاردین، ۶۴٪ خانوارها در غزه در روز تنها به یک وعده خوراک دسترسی دارند.[۴] با این‌حال هر دو طرف جنگ در این راه مانع ایجاد کرده‌اند. نمایندگان حماس پس از ۴ روز مذاکرده بر سر توقف چند هفته‌ای جنگ، قاهره را ترک و اسرائیل را به مانع‌تراشی متهم کرده‌اند.

این گروه درخواست کرده اسرائیل از جمله به اشغال نظامی غزه پایان داده، نیروهایش از این باریکه را بیرون کشد، به جمعیت جابه‌جا شده اجازه دهد به خانه‌هایشان بازگردند و آزادی ورود کمک‌ها را امکان‌پذیر سازد.[۵] درخواست‌هایی که بی‌تردید مورد پذیرش دولت راست افراطی اسراییل قرار نخواهد گرفت و نتیجه‌اش ادامه جنگ و مرگ‌ومیر بیشتر کودکان و زنان بی‌گناه خواهد بود

افزون براین این گروه فرصت‌طلب که بر ادامه زندگی سیاسی‌اش مطمئن نیست در نشست گروه‌های فلسطینی در مسکو بر نقش سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) به عنوان ” نماینده قانونی” فلسطینی‌ها تاکید کرده است![۶] این در حالی است که حماس در سال ۲۰۰۷ اعضای ساف را از غزه بیرون ریخت. وزیر امور خارجه خامنه‌ای نیز به یاری حماس شتافته و از ضرورت “وحدت فلسطینیان بیش از هر زمان دیگری” تاکید کرده است![۷]

۲- اسرائیل

- دولت راست افراطی اسرائیل هدف از ادامه جنگ در غزه را نابودی حماس اعلام کرده است. نتانیاهو که از ادامه دولتش پس از خاتمه جنگ مطمئن نیست با مشت آهنین به کارزار نظامی در غزه از هوا و زمین ادامه می‌دهد. با وجودی که بسیاری از کشورها و حتی آمریکا بزرگترین متحد اسراییل این دولت را از ورود به رفح، آخرین پناهگاه مردمان غزه منع کرده‌اند، کابینه جنگی اسرائیل ورود به این شهر را بی‌توجه به عواقب فاجعه بار انسانی‌اش در تارک برنامه‌هایش قرار داده است.


کوچ شدگان از شمال و مرکز غزه به رفح

- اسرائیل از سوی کارشناس مستقل سازمان ملل، متهم شده که با ایجاد مانع برای ورود کمک‌های بشر دوستانه به غزه، عمدا علیه ۲.۲ میلیون فلسطینی ” کارزار گرسنگی” به راه انداخته است. در موردی کاروان‌های کمک، مورد حمله ارتش اسرائیل قرار گرفته است. این کارشناس گرسنگی اجباری را جنایت علیه بشریت سنجیده است.[۸]

- سازمان بهداشت جهانی نیز هشدار داده که کودکان در شمال غزه جانشان را از گرسنگی از دست می‌دهند. براساس برآورد این سازمان حدود ۳۰۰ هزار فلسطینی دسترسی به غذا و آب تمیز ندارند. شمال غزه در اثر ادامه عملیات جنگی از دریافت کمک محروم شده است. این سازمان ارائه بسته‌های بشردوستانه به شمال غزه را به حال تعلیق درآورده است چرا که این منطقه به خاطر متلاشی‌شدن نظم عمومی، هرج و مرج، خشونت و حتی غارت نا امن به شمار می‌آید.

- امریکا نیز با وجود اختلاف بسیار با رویکرد دولت راست افراطی اسراییل در جنگ غزه، با دفاع از این کشور در شورای امنیت و با ارسال سلاح، این دولت را به ادامه جنایت علیه فلسطینیان راسخ‌تر می‌سازد. بنا به گزارش واشنگتن پست، مقامت آمریکایی به اعضای کنگره گفته‌اند که از آغاز جنگ در غزه تاکنون بیش از ۱۰۰ مورد معامله تسلیحاتی با اسرائیل انجام داده‌اند. این سلاح‌ها “شامل مهمات هدایت‌شونده، بمب‌های با قطر کوچک، سلاح‌های سبک و سایر تجهیزات نظامی مرگبار بوده است.”![۹]

بسیاری از دولت‌های جهان از جمله آمریکا، تشکیل کشور فلسطین در کنار اسرائیل را تنها راه حل برقراری صلح و آرامش در منطقه می‌سنجند. از شگفتی‌های زمانه اینکه دشمنان دیروز و امروز در منطقه در یک راهبرد اتحاد عمل داشته و دارند. نتانیاهو که در چند دهه گذشته با راه حل دو کشور مخالفت کرده و آنرا از افتخاراتش به شمار می‌آورد، در کنار خامنه‌ای و گروه‌های تروریستی حماس، جهاد اسلامی و حزب‌الله قرار می‌گیرد که به جای تشکیل دولت فلسطینی دهه‌هاست که نابودی اسرائیل را در تارک برنامه‌هایشان قرار داده‌اند!

اسفند ۱۴۰۲
mrowghani.com
——————————————-
[۱] - سازمان ملل: حماس در حمله ۷ اکتبر احتمالا مرتکب تجاوز شده است، بی‌بی‌سی فارسی
[۲] - عضو بلند پایه حماس: توقع چنین پاسخی به حمله‌های هفتم اکتبر نداشتیم.، ایران اینترنشنال ۲۴ فوریه ۲۰۲۴
[۳] - سه دهه حمایت از حماس؛ از دلارهای قاسم سلیمانی تا موشک‌هایی که به خامنه ای” احساس پیشرفت” می‌دهند، رادیو فردا، ۱۶ مهر ۱۴۰۲
[۴] - Israel is deliberately starving Palestinians, UN rights expert says, The Guardian,
[۵] - Middle East crisis: Hamas says ceasefire talks continues despite delegation leaving Cairo- as it happened., the guardian.
[۶] - حماس: در نشست مسکو بر نقش “ساف” به عنوان نماینده قانون فلسطینیان تاکید شد. العربیه فارسی، اول مارس ۲۰۲۴
[۷] - دیدار دکتور املیرعبدادللهیان با تعدادی از مسئولان گروه‌های مختلف فلسطینی مستقر در دمشق، وزارت امور خارجه، ۲۳/۱۲/۱۴۰۲
[۸] - Israel is deliberately starving Palestinians, UN rights expert says, The Guardian
[۹] - گزارش واشنگتن پست در باره “یکصد معامله” تسلیحاتی آمریکا با اسرائیل از آغاز جنگ غزه، رادیو فردا


نظر خوانندگان:


■ دل هر انسانی از دیدن این همه فلاکت در غزه مچاله می‌شود کابینه راستگرای نتانیاهو از این فرصتی که حماس به او داده کامل استفاده می‌کند و حماس هم با آزاد نکردن گروگان‌ها و تنها برای به گور نسپردن جنازه سیاسی‌اش این فرصت را طولانی و راه را برای گرسنگی و آوارگی مردم جنگ زده غزه هموار کرده و دست کشورهای غربی را برای فشار آوردن موثر به دولت راست اسراییل می‌بندد. زندگی کردن در چنین جهانی چقدر رنج آور است وقتی مردی گرسنه در نوار غزه با بدست آوردن تکه نانی از شوق می‌گرید. با دیدن چنین صحنه‌ای آدم از خجالت آب و انسان بودنش شرمنده می‌شود. یاد سخن یک باز مانده از اردوگاهای مرگ افتادم که به انسانیت دیگر اعتقادی نداشت و می‌گفت که آنها حیواناتی وحشی‌اند.
با احترام سالاری


■ آقای سالاری با ارزیابی شما از وضعیت فاجعه بار غزه که نتیجه رویکرد راست افراطی و بنیادگرایی تروریستی در جنگ است کاملا موافقم. به باور من کاهش پشتیبانی‌های آمریکا از اسرائیل و فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی به عنوان پشتیبان پنهان حماس می‌تواند در میان مدت، راهی برای تشکیل دو کشور در کنار یکدیگر ، کاهش تروریسم و درد و رنج فلسطینان در منطقه بگشاید.
با سپاس م- روغنی




نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024