جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 26.11.2021, 17:35

جوزپ بورل: ایران از فرصت بازگشت به مسیر درست توافق هسته‌ای استفاده کند

تنها چند روز مانده به موعد مقرر برای از سرگیری مذاکرات وین جهت احیای توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه و امنیت اتحادیه اروپا ضمن تاکید این که احیای توافق هسته‌ای و بازگشت به تعهدات هسته‌ای بیش از هر زمانی ضرورت دارد، خواست تهران از فرصت بازگشت به مسیر درست توافق هسته‌ای استفاده کند.

به گزارش العربیه، جوزپ بورل، جمعه، ۲۶ نوامبر، پس از انجام تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در توییتی از «امکان واقعی» برای بازگشت به مسیر درست توافق هسته‌ای که در سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی امضا شده بود، خبر داد.

او همچنین تاکید کرد که از سر گیری عمل به توافق «بیش از هر زمانی ضروری است» و در ادامه افزود: «باید با حسن نیت، عمل‌گرایی و واقع‌بینی به مناقشه‌ها درباره همه پرونده‌های گشوده شده، پایان دهیم.»

مسئول سیاست خارجه و امنیت اتحادیه اروپا همچنین تاکید کرد که همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «امری اساسی» است.

از سویی امیرعبداللهیان گفته که کشورش برای دستیابی به توافق «خوب»، «با حسن نیت و جدیت» به مذاکراتی که قرار است در وین برگزار شود، وارد خواهد شد.

او همچنین بار دیگر تضمین «جدی و کافی» برای عدم خروج مجدد ایالات متحده از توافق هسته‌ای را خواستار شد.

وزیر خارجه ایران مجددا خواستار آن شد تا همه تحریم‌های اعمال شده بر کشورش 3 روز قبل از بازگشت آن به میز مذاکرات وین رفع شود. او در گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل گفت:«اگر همه طرف‌های اختلاف آمادگی بازگشت کامل به تعهداتشان و رفع تحریم‌ها را داشته باشند، آن وقت می‌توان به توافقی خوب و فوری دست یافت.»

از سویی و در پی سفر بی‌نتیجه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی به تهران، آمریکا ضمن هشدار درباره عدم همکاری ایران با آژانس، تاکید کرد چنانچه این روند ادامه یابد شورای حکام آژانس «جلسه‌ای اضطراری» را برای رسیدگی به «این بحران» تشکیل خواهد داد.

سه قدرت اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان نیز پنج‌شنبه در بیانیه مشترکی از ایران خواستند که امکان دسترسی آژانس به تاسیسات هسته‌ای کرج را فورا فراهم کند.

بالا گرفتن تنش‌ها بر سر عدم همکاری ایران با آژانس، در آستانه ازسرگیری مذاکرات وین تردیدها درباره امکان موفقیت آن را افزایش داده و آینده این مذاکرات را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

ایران تا ژوئن گذشته ۶ دور از مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای را به پایان رساند اما با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی و در پیش گرفتن رویکردی جدید در این کشور، آینده دور هفتم این مذاکرات همچنان نامعلوم است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024