جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Mon, 22.04.2024, 12:41

آهارون هالیوا، رئیس اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل استعفا کرد

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که هالیوا پس از انتصاب جانشینش از سمت خود کنار خواهد رفت.

به گفته رسانه‌های داخلی اسرائیل، استعفای این مقام ارشد به دلیل شکست در پیش‌گیری حمله ۷ اکتبر حماس به مناطق اطراف غزه بود که طی آن ۱۲۰۰ کشته اسرائیلی برجای گذاشت و ۲۴۰ نفر دیگر نیز اسیر شدند.

رسانه‌های داخلی همچنین افزودند که رئیس مستعفی سازمان اطلاعات نظامی، استعفای خود را به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و وزیر دفاع تقدیم کرد.

اندکی پس از حمله بی‌سابقه «طوفان الاقصی»، هالیوا عملا به مسئولیت خود در شکست در هشداردهی نسبت به وقوع حمله ۷ اکتبر، اذعان کرد.

او در اکتبر گذشته گفت: «ما نتوانستیم هشدار پیشاپیش بدهیم و من مسئولیت آن را بر عهده دارم».

پیشتر رونن بار، رئیس شین بت، در اکتبر گذشته، طی نامه‌ای رسمی به کارمندان این دستگاه اطلاعاتی، مسئولیت حمله سنگین حماس به اسرائیل در 7 اکتبر را بر عهده گرفت.

به گزارش «کانال ۱۲» اسرائیل، بار در آن تاریخ نوشت: «به عنوان فردی که ریاست این سازمان را دارم، مسئولیت این امر بر عهده من است».

آغاز تحقیقات

این استعفا پس از آن صورت گرفت که اسراییل فوریه گذشته از آغاز تحقیقات در مورد ناکامی در مقابله با حمله ۷ اکتبر گذشته، خبر داد.

بازرس دولتی اسرائیل، صورتجلسه نشست ۸ مقامات ارشد سیاسی و نظامیان بلندپایه از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، یوآو گالانت، وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش، رئیس سرویس امنیت داخلی و رئیس نیروهای امنیتی را درخواست کرده است.

این مدارک، جدول جلسات مسئولان از نیمه شب هفتم اکتبر گذشته، چند ساعت قبل از حمله حماس را نیز شامل می‌شود.

نتانیاهو مسئولیت دارد

شماری از مقامات پیشین اسرائیل، نتانیاهو را مسئول حوادث هفتم اکتبر دانسته‌اند؛ آنهم در حالی که نتانیاهو تنها مقام مسئولی است که مسئولیت خود را در قبال این حمله اعلام نکرد.

ایهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل نیز پیشتر گفته بود که نخست‌وزیر کنونی، مسئولیت شکست در مقابله با حمله حماس را بر عهده دارد.

اولمرت تاکید کرد که دستگاه اطلاعاتی ارتش، ریاست ستاد و رئیس شاباک در خصوص حمله قریب‌الوقوع حماس، بارها به نتانیاهو هشدار داده بودند.

العربیه فارسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024