جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sun, 21.04.2024, 18:01

سه کولبر بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی کشته و زخمی شدند

بامداد یکشنبه دوم اردیبهشت ماه، در پی تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی بانه، یک کولبر کشته شد و دو کولبر دیگر نیز زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، هویت کولبر کشته شده “شوانه احمدپور، سی و چهار ساله، اهل روستای نجنه سفلی از توابع بانه، متاهل و پدر یک فرزند” گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، تیراندازی ماموران نظامی بدون اخطار قبلی به سوی این کولبران صورت گرفته است و دو کولبر زخمی این واقعه، جهت مداوای پزشکی به مراکز درمانی انتقال یافته اند.

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.
در بخشی از گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲؛ به شهروندانی که توسط ارگان‌های نظامی کشته و یا زخمی شده‌اند پرداخته شده است.

به غیر خسارت های مادی، قتل حیوانات بارکش و حوادث روی داده از جمله سرمازدگی و بهمن، در این گزارش قتل ۲۹ کولبر (باربر مرزی) و زخمی شدن ۳۵۳ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی ثبت شده است.

لازم به ذکر است که ۱۱ کولبر دیگر نیز به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی مانند سرمازدگی و سقوط از ارتفاع دچار حادثه شدند که از این تعداد ۶ کولبر زخمی شدند و ۵ کولبر جان باختند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024