جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sun, 21.04.2024, 12:23

اعدام هم‌زمان ۹ زندانی در کرمان، چابهار و کرج

سایت حال‌وش در گزارشی از اعدام پنج زندانی در زندان کرمان و اعدام دو زندانی در زندان چابهار در روز یکشنبه دوم اردیبهشت خبر داد. همزمان دو زندانی دیگر در زندان قزلحصار کرج اعدام شدند. این ۹ زندانی در پرونده‌های جداگانه با اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده‌ بودند.

حال‌وش هویت چهار تن از زندانیان اعدام شده در زندان کرمان را احمدرضا میری، شمس‌الدین کشانی، شوکت شه‌بخش (درکزهی) و جمال مردانی عنوان کرده و نوشته دیگر زندانی اعدام‌شده از شهروندان بلوچ است و تا کنون هویت او مشخص نشده است.

این سایت حقوق بشری در گزارش خود از اعدام همزمان دو زندانی دیگر به نام‌های سعید جدگال و محمد (محمدجان) انجم‌روز در زندان چابهار خبر داده است.

این هفت زندانی بابت اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده‌ و روز جمعه ۳۱ فروردین برای اجرای حکم به سلول‌های انفرادی منتقل شده‌ بودند.

آن‌ها روز شنبه اول اردیبهشت برای آخرین بار با خانواده‌های خود در زندان‌های کرمان و چابهار دیدار کردند و صبح یکشنبه اعدام شدند.

از میان این شهروندان جدگال، انجم‌روز، میری، کشانی و شه‌بخش از شهروندان بلوچ بوده‌اند و مردانی از شهروندان کُرد است.

حال‌وش به نقل از منابع خود نوشته جدگال و انجم‌روز حدود شش سال قبل بابت اتهامات مواد مخدر در چابهار بازداشت شده و در دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شده بودند.

کشانی حدود هفت سال پیش و میری، حدود سه سال قبل در ورودی شهر کرمان با اتهام‌های مرتبط به مواد مخدر بازداشت و در دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شده بودند.

حال‌وش به نقل از نزدیکان میری نوشته که او بارها در دادگاه اتهام خود مبنی بر حمل مواد مخدر را رد کرده و صرفا راننده اتوبوسی بوده که مواد در آن کشف شده بود.

این سایت حقوق بشری درباره جمال مردانی نوشته که او حدود چهار سال پیش با اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر در شهر کرمان بازداشت و با حکم دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شد.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو هم در گزارشی از اعدام دو زندانی با اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر در زندان قزلحصار کرج خبر داد.

هویت این دو زندانی علیرضا شهباز، ۳۸ ساله، اهل تهران و علی جعفر طاهری، اهل شهرستان دلفان عنوان شده است.

سایت حقوق بشری هرانا روز شنبه اول اردیبهشت در گزارشی از انتقال دو زندانی به سلول‌های انفرادی زندان قزلحصار کرج برای اجرای حکم اعدام خبر داده و نوشته بود آن‌ها بابت اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده‌اند.

طی ۱۰ روز گذشته موج تازه‌ای از اعدام زندانیان در ایران به راه افتاده و به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی در سایه خبرهای مربوط به جنگ خود با اسرائیل و دور شدن توجه جامعه جهانی از اعدام‌ها، اجرای احکام اعدام زندانیان را افزایش داده است.

طبق گزارش‌های منابع حقوق بشری، در بازه زمانی ۲۳ تا ۳۱ فروردین دست‌کم ۱۹ زندانی در زندان‌های ارومیه، کرج، مشهد، اهواز، تبریز، همدان، اصفهان و زنجان اعدام شدند.

سازمان عفو بین‌الملل روز ۱۶ فروردین در یک گزارش تحقیقی با عنوان «نگذارید ما را بکشند» از اعدام ۸۵۳ نفر در ایران در سال ۲۰۲۳ خبر داد و آن را در هشت سال گذشته بی‌سابقه دانست.

بر اساس این گزارش، ۴۸۱ اعدام، یعنی بیش از نیمی از مجموع اعدام‌های ثبت شده، با اتهام‌های مربوط به جرایم‏ مواد مخدر بوده‌اند.

این رقم نسبت به سال ۲۰۲۲ که طی آن ۲۵۵ نفر به دلیل ارتکاب جرایم مربوط به مواد مخدر اعدام شدند، ۸۹ درصد افزایش داشته است و نسبت به سال ۲۰۲۱ که در آن ۱۳۲ نفر به دلیل این جرایم اعدام شدند، ۲۶۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در روز ۲۲ فروردین بیش از ۸۰ نهاد ایرانی و بین‌المللی حقوق ‌بشری در بیانیه‌ای از سازمان ملل متحد خواستند برای تحت فشار گذاشتن جمهوری اسلامی در مورد اعدام‌های پرشمار مرتبط با مواد مخدر، ادامه همکاری‌ها میان دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل و تهران را به توقف این اعدام‌ها منوط کند.

ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024