شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 4 May 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sat, 20.04.2024, 16:08

نیویورک تایمز: رهگیری موشک پرتاب شده به پدافند هوایی نطنز ممکن نبود

دو مقام غربی به روزنامه «نیویورک تایمز» گفتند موشکی که در حمله اسرائیل به پدافند هوایی سایت هسته‌ای نطنز شلیک شد، مجهز به نوعی فناوری بود که سیستم‌های دفاعی راداری جمهوری اسلامی نتوانند آن را رهیگیری کنند.

دو مقام ایرانی نیز به این روزنامه گفتند که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی قادر به شناسایی و رهگیری پهپادها، موشک‌ها و هواپیماها در حمله بامداد جمعه نبود. آنان توضیح بیشتری در این مورد نداده‌اند.

نیویورک تایمز نوشت که هواپیمای جنگی که موشک از آن پرتاب شد، «دور از حریم هوایی اسرائیل یا ایران» بود و از این رو، هیچ جت جنگنده و موشک وارد حریم هوایی اردن نشدند.

این روزنامه عملیات انجام شده در بامداد جمعه را «حساب شده» و «برای دور نگه داشتن اردن از هرگونه پیامد احتمالی حمله تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی» توصیف کرد. اردن در حمله شنبه هفته گذشته جمهوری اسلامی به اسرائیل به این کشور، ایالات متحده و شرکایش در سرنگون کردن پهپادها و موشک‌های پرتاب شده به سوی اسرائیل کمک کرد.

بر اساس گزارش‌ها، حمله منتسب به اسرائیل در بامداد جمعه فراتر از آن چیزی است که مقامات جمهوری اسلامی به عنوان «چند پهپاد کوچک» توصیف کرده‌‍اند.

به نوشته نیویورک تایمز، در این حمله، شامل حداقل یک موشک بود که توسط نیروی هوایی اسرائیل شلیک شد و سایت رادار دفاع هوایی در نزدیکی اصفهان را هدف قرار داد که بخشی از سامانه دفاع از سایت هسته‌ای نطنز بود.

نیویورک تایمز نوشت: تصاویر ماهواره‌ای، حاکی از آسیب دیدن رادار سامانه «اس-۳۰۰» ساخت روسیه در پایگاه هوایی شکاری اصفهان است.

این گزارش می‌گوید که این حمله عمداً برای ارسال پیامی بود که یک حمله گسترده‌تر با استفاده از پهپادها و موشک‌هایی که مجهز به فناوری گریز از رهیگیری هستند، چه پیامدهایی برای جمهوری اسلامی خواهد داشت.

دو مقام غربی به این روزنامه گفتند که «استفاده اسرائیل از پهپادهای پرتاب شده از داخل ایران و موشکی که قادر به شناسایی آن نبود، به گونه‌ای طراحی شده بود که جمهوری اسلامی قبل از حمله مستقیم به اسرائیل در آینده دو بار فکر کند.»

در این حال، رسانه‌های رسمی در ایران ضمن «کذب» خواندن حمله بامداد جمعه اسرائیل، اخبار منتشر شده در این ارتباط را «فضا سازی» رسانه‌های غربی اعلام کردند.

برخی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های بین‌المللی به نقل از منابع دولتی خبر داده‌اند که در جمله بامداد جمعه به ایران «سایت راداری پدافند هوایی تاسیسات نطنز هدف سه موشک اسرائیل» قرار گرفته است.

شبکه خبری «ای‌بی‌سی» به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داده بود که حمله «بسیار محدود» بامداد جمعه با شلیک سه موشک توسط یک جنگنده اسرائیلی از «خارج ایران» انجام شده است.

به گفته این مقام آمریکایی، در این حمله یک سایت راداری پدافند هوایی در نزدیکی اصفهان هدف قرار گرفت؛ سایتی که برای محافظت از تاسیسات هسته‌ای نطنز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت این‌که اسرائیل توانست یک هدف اصلی را چندین مرتبه هدف قرار دهد، نشان‌دهنده ناکارآمدی سامانه پدافند هوایی ساخت روسیه است که مورد استفاده جمهوری اسلامی قرار می‌گیرد.

صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024