جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sat, 20.04.2024, 14:32

آیا پایگاه راداری کورجیک ترکیه در شب حمله ایران به اسرائیل کمک کرد؟

ایستگاه راداری کورجیک در سال ۲۰۱۲ برای هشدار اولیه به ناتو برای حملات بالستیک (روسیه و ایران) در مالاتیای ترکیه تاسیس شد. درباره فعالیت این پایگاه نسبت به ایران طی یک دهه گذشته بحث‌های زیادی وجود داشته است.

از سوی دیگر با توجه به خدمات دهی این پایگاه به غرب، هر از چندی بخصوص در زمان تیره شدن روابط ترکیه با کشورهای غربی و اسرائیل، همچون جنگ غزه، شاهد تظاهرات مردمی برای تعطیلی یا ملی شدن این پایگاه نظامی در ترکیه هستیم.

آخرین خبرسازی این پایگاه به حمله موشکی ایران به اسرائیل باز می‌گردد.

برخی نشریات ترکیه مانند آیندینلیک و ملی گازته، طی روزهای گذشته در گزارش‌هایی به کمک‌های اطلاعاتی این پایگاه راداری به اسرائیل و آمریکا در شناسایی پهپادها و موشک‌های ایرانی اشاره کردند که کار هدف قرار دادن آنها را راحت‌تر کرده بود.

نهاد ارتباطات ریاست جمهوری و وزارت دفاع ترکیه این ادعاها را رد و اعلام کردند که پایگاه راداری کورجیک در مالاتیا برای حفاظت از مردم، اراضی و نیروهای کشورهای عضو ناتو ساخته شده است. شرط تاسیس آن نیز همین بوده که فقط به اعضای ناتو داده شود و نه کشورهای خارج از آن.

در این خصوص باید گفت که در شب حمله ایران، دو ناو آمریکایی (یو‌اس‌اس آرلی برک و یو‌اس‌اس کارنی) در مدیترانه حضور داشتند که حداقل ۴ موشک ایرانی را هدف قرار داده اند. (گفته می‌شود آمریکا مجموعاً ۸۰ پهپاد و ۶ موشک ایران را هدف قرار داد)

برای مقابله با عملیات ایران، آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و اسرائیل به همراه اردن حضور داشتند که 4 کشور حاضر در این عملیات از اعضای ناتو بودند.

بر اساس ماده ۵ این پیمان، حمله به یکی از اعضای ناتو حمله به همه آنهاست و سایر اعضا باید برای مقابله کمک کنند. همچنین بر اساس ماده ۶ این پیمان، حمله به قلمرو، نیروها، کشتی‌ها و هواپیماها در مدیترانه را نیز شامل می‌شود.

بر این اساس و با توجه به بیانیه ترکیه می‌توان گفت که آنکارا به اسرائیل کمک اطلاعاتی نکرده، اما احتمال کمک به ۴ عضو ناتو که نیروها، جنگنده‌ها و کشتی‌هایشان در مدیترانه حضور داشته دور از ذهن نیست.


کانال تلگرام اخبار ترکیه



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024