جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Mon, 15.04.2024, 7:56

دبیرکل سازمان ملل: اکنون وقت کاهش تنش و خویشتنداری حداکثری است

دبیرکل سازمان ملل متحد روز یکشنبه در آغاز نشست فوق‌العاده شورای امنیت، با این هشدار که مردم منطقه با خطر واقعی «یک درگیری تمام‌‌عیار ویرانگر» مواجه‌اند، گفت: «اکنون وقت کاهش تنش، خنثی‌کردن درگیری و خویشتن‌داری حداکثری است.»

آنتونیو گوترش با اشاره به حملات گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به اسرائیل که تنها منجر به زخمی‌شدن چند تن شد، گفت وقتی ماهیت حمله روشن شد، بلافاصله آن را محکوم کرده و خواستار توقف فوری این مخاصمه شدم.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه تاکید کرد که «بسیار حیاتی است از هر اقدامی که بتواند به یک رویارویی عمده نظامی در جبهه‌های متعدد در خاورمیانه می‌شود، خودداری کرد.»

جمهوری اسلامی اواخر شنبه ده‌ها پهپاد و موشک را از داخل خاک ایران به سمت اسرائیل
پرتاب کرد؛ حملاتی که تهران می‌گوید در پاسخ به حمله ۱۳ فروردین به کنسولگری‌اش در دمشق پایتخت سوریه انجام شد و تا بامداد یکشنبه ادامه داشت.

جمهوری اسلامی آن حمله را به اسرائیل نسب داده است.

حمایت قاطع آمریکا و بریتانیا از اسرائیل
معاون نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، ضمن محکوم کردن حمله مستقیم جمهوری اسلامی به اسرائیل، گفت جمهوری اسلامی یا نیابی‌های آن در صورت اقدامات بیشتر علیه اسرائیل یا ایالات متحده، پاسخگو و مسئول شناخته خواهد شد.

رابرت وود در نشست فوق‌العده شورای امنیت که به درخواست اسرائیل برگزار شد اضافه کرد، شورای امنیت سازمان ملل باید بی‌چون و چرا اقدامات تجاوزکارانه جمهوری اسلامی را محکوم کند و از تهران و شرکای آن بخواهد حملات خود را متوقف کنند.

او در ادامه اعلام کرد که ایالات متحده در روزهای آتی اقدامات بیشتر برای پاسخگو قرار دادن جمهوری اسلامی را در سازمان ملل متحد بررسی خواهد کرد.

نماینده دائم بریتانیا در سازمان ملل نیز یکی دیگر از سخنران‌ها در این نشست اضطراری بود که تاکید کرد کشورش پس از حمله جمهوری اسلامی، به دفاع از امنیت اسرائیل و همچنین شرکای منطقه‌ای خود، از جمله اردن و عراق، ادامه خواهد داد.

بارابارا وودوارد همچنین اعلام کرد که بریتانیا در کنار جامعه جهانی به اقدام فوری برای تثبیت وضعیت و جلوگیری از تنش بیشتر، ادامه خواهد داد.

دفاع چین و روسیه از جمهوری اسلامی
چین و روسیه به عنوان دو عضو دائم دارای حق وتو در شورای امنیت، که حامیان عمده جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند، حملات مستقیم و گسترده جمهوری اسلامی علیه اسرائیل را «تلافی‌جویانه» دانسته و از محکوم کردن آن خودداری کردند.

نماینده روسیه، با اشاره به حمله ۱۳ فروردین به کنسولگری جمهوری اسلامی، از واکنش دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت انتقاد کرد و گفت اگر این حمله علیه کشور دیگری بود بلافاصله آن را محکوم می‌کردند و تشکیل جلسه می‌دادند.

نماینده چین نیز در این نشست به حمله ۱۳ فروردین منتسب به اسرائیل که منجر به کشته شدن شماری از اعضای ارشد سپاه شد اشاره کرد و گفت، تهران تاکید کرده که حمله‌اش به اسرائیل یک «اقدام تلافی‌جویانه» بوده و پایان یافته است.

نماینده دومین اقتصاد بزرگ جهان که در سال‌های اخیر تلاش کرده نفوذش را در خاورمیانه افزایش دهد، در ادامه از اقدام جمهوری اسلامی ابراز «نگرانی عمیق» کرد و خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها و پرهیز از تشدید تنش در منطقه شد.

مواضع اسرائیل و جمهوری اسلامی
نمایندگان اسرائیل، جمهوری اسلامی و همچنین سوریه، به نشست فوق‌العاده عصر یکشنبه شورای امنیت برای بررسی وضعیت در خاورمیانه دعوت شده بودند و سخنانی را برای اعلام آخرین مواضع کشورهای متبوعشان ایراد کردند.

گیلاد اردان، نماینده اسرائیل در سخنرانی خود با اشاره به حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی تأکید کرد، این حمله «برهان روشنی» بود بر این که هشدار‌های قبلی اسرائیل درباره خطر جمهوری اسلامی درست بوده است.

او با نمایش تصاویر ویدئویی از پرواز موشک‌های پرتاب‌شده بر فراز آسمان مسجد الاقصی و اماکن مذهبی در اورشلیم که برای مسلمانان نیز مقدس است گفت: «جمهوری اسلامی هیچ حرمتی حتی برای اسلام و مسلمانان نیز قائل نیست.»

سفیر اسرائیل در سازمان ملل در ادامه با طرح این پرسش که «می‌توانید تصور کنید که اگر این حمله با مهمات اتمی انجام می‌شد الان با چه فاجعه‌ای روبرو بودیم؟» تاکید کرد که جمهوری اسلامی را «همین امروز باید متوقف کنیم.»

گیلاد اردان، هشدار داد: «رژیم آیت‌الله‌ها در همراهی با حماس، حزب‌الله و دیگر جهادی‌ها، هر کجا که می‌رود جنگ و نابودی را با خود به همراه می‌برند؛ حتی در اروپا نیز، اوکراینی‌های غیر‌نظامی با پهپاد‌های آن‌ها کشته‌ می‌شوند و جمهوری اسلامی سال‌هاست که قطعنامه‌های سازمان ملل را پایمال می‌کند.»

نماینده جمهوری اسلامی نیز در سخنانی مدعی شد که اسرائیل با حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی در پایتخت سوریه، منشور سازمان ملل متحد را نادیده گرفته است.

سعید ایروانی با انکار نقش حکومت ایران در سازماندهی و تامین ‌مالی گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه، درباره حمله به اسرائیل گفت: «ما حداکثر خویشتنداری را در مقابل اسرائیل نشان‌داده‌ بودیم.»
او تاکید کرد: «جمهوری اسلامی هیچ قصدی برای رویارویی با آمریکا در منطقه ندارد.»

این نشست با سخنان نماینده سوریه پایان یافت.

از ابتدا قرار نبود این نشست فوق‌العاده به نتیجه مشخصی ختم شود یا قطعنامه‌ای صادر شود، و تنها با هدف بررسی وضعیت در منطقه خاورمیانه و شنیدن مواضع طرف‌های درگیر و همچنین اعضای جامعه بین‌المللی تشکیل شد.

صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024