يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 28 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 27.03.2024, 10:52

تظاهرات هزاران نفر در پایتخت مجارستان علیه ویکتور اوربان

هزاران نفر روز سه‌شنبه در مرکز پایتخت مجارستان تجمع کردند و خواستار استعفای ویکتور اوربان، نخست‌وزیر این کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز سه‌شنبه هفتم فروردین چند هزار نفر در مقابل دفتر دادستان کل تجمع کردند، اما جمعیت پس از راهپیمایی به میدانی در نزدیکی پارلمان بیشتر شد.

این تجمع کم‌سابقه پس از آن صورت گرفت که یکی از منتقدان اصلی حکومت، نواری صوتی در مورد فساد مالی یکی از مقامات ارشد قضایی کشور منتشر کرد.

گفته شده این فایل صوتی دخالت یکی از وزیران مجارستان در یک پرونده فساد مالی مشهور را افشا می‌کند.

این تظاهرات توسط پیتر ماگیار، یکی از اعضای سابق دولت مجارستان است که به منتقد تبدیل شده، سازمان‌دهی شد.

او روز سه‌شنبه به معترضان گفت که «اجازه نمی‌دهیم بزرگ‌ترین رسوایی حقوقی و سیاسی سی سال گذشته لاپوشانی شود.»

این مقام سابق، استقلال عمل پیتر پولت، دادستان کل کشور را نیز زیر سؤال برد و خواستار استعفای او شد.

بزرگ‌ترین اعتراضات این کشور در سال‌های اخیر در اوایل فوریه انجام شد.

در آن زمان فاش شد که رئیس‌جمهور مجارستان مردی را که به دلیل سرپوش گذاشتن بر آزار جنسی کودکان توسط مدیر یک یتیم‌خانه دولتی زندانی شده بود، عفو کرده است.

متحدان نزدیک اوربان، از جمله کاتالین نواک، رئیس جمهور، و یودیت وارگا، وزیر دادگستری، در مواجهه با خشم عمومی مجبور به استعفا شدند.

پیتر ماگیار، همسر سابق یودیت وارگا و یک کارشناس سیاسی است که می‌گوید برای افشای میزان فساد در دولت اوربان اکنون تبدیل به «افشاگر فسادها» شده است.

او روز سه‌شنبه فایلی را در فیس‌بوک و یوتیوب منتشر کرد که به نظر می‌رسید صدای وارگا باشد و توضیح می‌دهد که چگونه مقامات دولتی دیگر باعث حذف شواهد از پرونده‌های دادگاه برای پنهان کردن نقش آنها در معاملات تجاری فاسد شده‌اند.

این همان فایلی است که باعث تظاهرات کم‌سابقه تازه در بوداپست شده است. خبرگزاری‌ها گزارش کرده‌اند که نمی‌توانند مستقلاً صحت این فایل صوتی را تأیید کنند.

پیتر ماگیار زمانی که در ماه فوریه مصاحبه‌ای با کانال محبوب یوتیوب «پارتیزان» انجام داد و در آن دولت اوربان را به فساد گسترده و استفاده از کارزارهای بدنام کردن مخالفانش متهم کرد، به شهرت رسید.

روز ۱۵ مارس، او در جمع ده‌ها هزار نفری در بوداپست سخنرانی کرد و برنامه‌های خود را برای تشکیل یک حزب سیاسی جدید برای به چالش کشیدن قدرت ۱۴ ساله حزب حاکم به عنوان جایگزینی برای اپوزیسیون چندپاره مجارستان اعلام کرد.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در صحنه سیاست خارجی نیز فردی چالش‌برانگیز ارزیابی شده است.

او که گفته است به تماس با حکومت پوتین در روسیه «افتخار می‌کند»، با مخالفت خود مانع از تصویب بسته‌های تحریمی قبلی اروپا علیه روسیه شده و تصویب کمک‌ مالی به اوکراین را ماه‌ها به تعویق انداخته بود.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024