يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 28 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sun, 24.03.2024, 15:22

روایت مردم از مصرف پروتئین؛ جای خالی گوشت در سفره‌ها

وب‌سایت شبکه شرق، وابسته به روزنامه شرق در گزارشی میدانی از مردم در مورد میزان مصرف پروتئین توسط خانواده‌ها و تغییرات ایجاد شده در این زمینه پرسیده که اکثریت پرسش شوندگان اعلام کرده‌اند که دیگر به خرید گوشت فکر نمی‌کنند.

براساس اعلام شبکه شرق «سفره‌های مردم بدون گوشت» شده است و اغلب مردم یا گوشت قرمز را از سفره‌های خود حذف کرده یا مصرف آن را جیره‌بندی کرده‌اند.

بنابر اعلام این رسانه، مصاحبه شوندگان در واکنش به پیشنهاد یکی از مسئولان که گفته بود مردم به جای استفاده از گوشت قرمز از ماهی استفاده کنند نیز گفته‌اند که این اظهارات از نا آگاهی آنها نسبتا به شرایط اقتصادی است چرا که ماهی قبل از گوشت از سفره مردم حذف شده است.

در همین حال گزارش رسمی مرکز دولتی آمار از تورم اسفند ماه نشان می‌دهد که در بین کالاها انواع گوشت با تورم ۵۰/۹ درصدی همچنان پیشتاز در افزایش قیمت است.

شماری از کارشناسان و فعالان این حوزه بر این باورند که با تداوم روند نزولی کاهش تقاضا، در کنار خالی شدن ظرفیت تولید گوشت در کشور، تورم بیشتر در این حوزه رخ خواهد داد.

در همین رابطه یک مقام صنفی هفتم اسفند ماه سال ۱۴۰۲ با اشاره به گزارش مرکز آمار مبنی بر کاهش ۱۸ درصدی جمعیت دام در دی ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، گفته بود که تولید وضعیت مناسبی ندارد.

برخی از فعالان این حوزه معتقدند که این اظهارات «افشین صدردادرس» تایید کننده افزایش قیمت گوشت به بالای ۷۰۰ هزار تومان است و کاهش جمعیت دام و بحران در تولید، احتمال افزایش مجدد قیمت را قوت بخشیده است.

شرایط بحرانی در تولید، قیمت و مصرف گوشت در حالی رخ می‌دهد که رسانه‌های نزدیک به دولت و مقامات در ماه‌های اخیر همواره بر روند کاهش قیمت آن در بازار تاکید می‌کردند و حتی «تهاتر گوشت با نیسان آبی» نیز به‌عنوان یکی از دستاوردهای سفر تیر ماه سال گذشته ابراهیم رئیسی به کشورهای آفریقایی عنوان شد.

با تمام این موارد، کاهش سرانه مصرف گوشت و سایر مواد غذایی و ناتوانی بخش قابل توجهی از خانوارها برای تامین حداقل‌های مورد نیاز برای تغذیه مناسب باعث شد تا طرح کالابرگ الکترونیک در دستور کار دولت قرار بگیرد. در کنار این اتفاق ۲۸ آبان ماه نیز وزارت کار جمهوری اسلامی از تعمیق بحران معیشت و آغاز پرداخت یارانه حمایتی به خانوارهای ناتوان از تامین غذای کودکان خبر داد. با بی‌تاثیر بودن این طرح‌های حمایتی، دولت به مناسبت سالگرد انقلاب بهمن ۵۷ اقدام به پرداخت کمک معیشت حمایتی جدیدی به‌عنوان «فجرانه» کرده و اعلام کرد که این طرح تا اردیبهشت ادامه خواهد داشت.


صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024