شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sun, 24.03.2024, 10:45

سایت روحانی: او از طریق زیرنویس شبکه خبر، از حمله به عین الاسد مطلع شد

سایت حسن روحانی در مطلبی به ادعای کیهان درباره رئیس جمهور سابق درخصوص اخباری از حمله به عین الاسد واکنش نشان داد.

در این مطلب آمده است: روزنامه کیهان در واکنش به انتشار بخشی از خاطرات دکتر محمدجواد ظریف از کتاب تازه‌ منتشرشده «پایاب شکیبایی»، مدعی شده دکتر حسن روحانی چون در خواب بود فرماندهان نظامی نتوانستند عملیات حمله به پایگاه عین‌الاسد را به او اطلاع دهند! اما برخلاف این دروغ کیهان، اصل ماجرا بی‌اطلاع گذاشتن رئیس‌جمهور بود و شاهد آن هم لغو جلسه‌ فرماندهان نظامی با دکتر روحانی در خانه‌اش ساعاتی قبل از حمله است.

کیهانیان اگر غرضی ندارند کافی است با پرس‌وجو از مقامات ارشد ستاد کل نیروهای مسلح صحت ادعایشان را بیازمایند. آن‌ها به کیهان خواهند گفت که مقامات ارشد نظامی از رئیس‌جمهور درخواست ملاقات فوری کرده بودند و او در منزلش منتظر آ‌ن‌ها بود اما این قرار از سوی درخواست‌کنندگان در آخرین ساعات لغو شد. تا وقتی که رئیس‌جمهور ایران از طریق زیرنویس شبکه‌ خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی از حمله به عین‌الاسد در بامداد ۱۸ دی ۱۳۹۸ مطلع شد. البته این اطلاعات سال قبل در مجله آگاهی نو (شماره ۱۰، پاییز و زمستان ۱۴۰۱، صص ۸۵-۸۴) منتشر شده بود.

علت لغو جلسه و دلیل عدم اطلاع به رئیس‌جمهور که رئیس شورای عالی امنیت ملی است، مشخص نیست اما بعد از ۵ سال دروغ «خواب روحانی»، برای توجیه آن، از آن دست تحلیل‌های فضایی کیهانیان است که ید طولایی در این صنعت دارند!

وقتی اصرار بر این بود که رئیس‌جمهور را از تصمیم حمله به عین‌الاسد (پیش از نخست‌وزیر عراق) بی‌اطلاع بگذارند، طبیعتاً نمی‌توانسته وزیر خارجه را مطلع کند! هرچند کیهان نمی‌داند اما وزیر خارجه عضو حقوقی شورای عالی امنیت ملی است و رئیس‌جمهور به عنوان رئیس این شورا نمی‌تواند به جای اعضا تصمیم بگیرد، حتی اگر مطلع باشد.

البته اخیراً دریابان علی شمخانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده که مدعی تماس ایران با آمریکا قبل از حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد شد، گفت: «بر اساس «تصمیم مورد اجماع» مقرر شد عملیات موشکی پرحجم علیه پایگاه عین‌الاسد که مهمترین پایگاه آمریکا در عراق به شمار می‌رود برای دستیابی به حداکثر تخریب به صورت کاملاً غافلگیرانه انجام شود.» معلوم نیست منظور ایشان از اجماع بین چه کسانی بوده، وقتی رئیس شورای عالی امنیت ملی هم مطلع نبوده است؟

چنانکه دکتر ظریف در کتاب خاطراتش روایت کرده آخرین تصمیم در جلسه روز جمعه شورای عالی امنیت ملی (۱۳ دی ۱۳۹۸) این بود که شتابی برای پاسخ به آمریکا در انتقام از شهادت سردار سلیمانی نیست و مؤثرترین روش، که همواره توسط حزب‌الله لبنان نیز پیگیری می‌شود، تحمیل شرایط فرساینده آماده‌باش بر نیروهای طرف مقابل است. اما دکتر ظریف در سحرگاه چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸، حدود ساعت ۴:۳۰ بامداد، پیام عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه پیرامون حمله به عین‌الاسد را دریافت کرد. دبیرخانه حدود ساعت ۳ بامداد، دکتر عراقچی را از خواب بیدار کرده و از او خواسته بود که پیامی را از طریق سفیر سوئیس به آمریکا برساند. ایشان هم ناباورانه توانسته بود در آن وقت شب سفیر سوئیس را بیدار کرده و پیام را به او برساند.

اینکه آمریکایی‌ها پیش از حمله و قبل از رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، به وسیله نخست‌‌وزیر عراق از حمله خبردار شده بودند، را عادل عبدالمهدی همان روز حمله به عین‌الاسد به صورت رسمی اعلام کرده بود.

طبق اعلام دفتر عبدالمهدی، عراق کمی بعد از نیمه شب و قبل از حملات موشکی «پیام رسمی شفاهی» از ایران دریافت کرد ولی بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، فرمانده این پایگاه آمریکایی، در ساعت ۱۱ شب قبل (حدود دو ساعت و نیم قبل از اصابت موشک‌ها) به نیروهای تحت امرش در پایگاه عین‌الاسد دستور داده بود که به پناهگاه‌ها بروند.

عباس عراقچی یک و نیم ساعت پس از حمله، به خواست مقامات نظامی مراتب را به سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران منتقل کرد و پیام داده بود که جواب ایران به ترور سردار خود این بود و پایان عملیات را اعلام می‌کند.

این با اطلاعاتی که منابع رسمی در ایران عصر همان روز منتشر کردند، همخوانی دارد که نوشتند «ایران به آمریکا اعلام کرده هرچند پاسخ ترور سردار قاسم سلیمانی را می‌دهد، اما آغازگر جنگ نیست ولی اگر آمریکا جنگی را آغاز کند، با شدت بسیار بالا به آن پاسخ خواهد داد.» (خبرگزاری تسنیم، ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۸)

شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان هم یک روز بعد در گزارشی خبر داد که دولت ایران با استفاده از «دست‌کم سه مجرای پشت‌پرده» به آمریکا اطلاع و اطمینان داد که به تلافی شهادت سردار سلیمانی فقط به یک حمله علیه مراکز آمریکایی دست خواهد زد.

دکتر روحانی و اعضای دولت دوازدهم به دلیل همین بی‌خبری از حمله به عین‌الاسد، در جریان استقرار پدافند هوایی با احتمال پاسخ متقابل آمریکا و تصمیم‌گیری درباره کلییر نکردن آسمان کشور - هرچند در حیطه اختیارات دولت نیست - و متعاقب آن فاجعه هواپیمای اوکراینی نبوده‌اند.

در پایان بهتر است به کیهان توصیه شود با این میزان دسترسی اندک به اطلاعات و تحلیل‌های فضایی، قبل از ادعاهای سنگین، تماسی با منابع آگاه مورد وثوق خود بگیرد و این بنگاه مطبوعاتی قدیمی را بیش از این تبدیل به پایگاه بهتان و توهم نکند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024