شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sun, 24.03.2024, 9:09

داعش ویدیویی از حمله تروریستی در مسکو منتشر کرد

در حالی که تعداد کشته‌شدگان حمله خونین روز جمعه به سالن کنسرت در نزدیکی مسکو هنوز قطعی نیست، «داعش» که مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت، یکشنبه 5 فروردین اطلاعیه جدیدی صادر کرد.

این گروه در کانال‌های تلگرامی خود ویدئویی از حمله خونین اعضایش به سالن کنسرت ساختمان «کروکوس سیتی» که روسیه و جهان را وحشت‌زده نمود، منتشر کرد.

این ویدئو که یک دقیقه و ۳۱ ثانیه است، تصویری از یکی از افراد مسلح داعش را نشان می‌دهد که هنگام ورود به سالن کنسرت به سمت چند نفر شلیک می‌کند و عضو دیگری از داعش را نشان می‌دهد که در حال تکان دادن چاقو است و ظاهراً قصد سلاخی افرادی بی‌گناه را داشت.

توجه: ویدیو خاوی صحنه‌های دلخراش است

شک و تردید در بیانیه داعش

اطلاعیه داعش پس از آن منتشر شد که برخی از ناظران، به ویژه روس‌ها، در صحت اطلاعیه این سازمان تروریستی مبنی بر به عهده گرفتن مسئولیت این حمله شک و تردید کردند، به ویژه که طبق معمول، این عملیات تحت عنوان منطقه خاصی از قبیل ولایت خراسان، قفقاز، یا جای دیگری صادر نشده است.

با این حال هدی الصالح، روزنامه‌نگار سعودی متخصص در امور گروه‌های اسلامی، روز یکشنبه به العربیه تأکید کرد که داعش پیشتر نیز بیانیه‌هایی مبنی بر اتخاذ عملیات تروریستی بدون اینکه آن را به منطقه خاصی نسبت دهد، منتشر کرده بود.

هدی صالح افزود که شک و تردید یا زیر سوال بردن اعتبار اطلاعیه داعش غیر منطقی و غیر علمی است زیرا این بیانیه به همان شیوه‌ای که این گروه طی سال‌های گذشته از طریق آژانس خبری «اعماق» اتخاذ کرده بود، منتشر شد.

همچنین برخی تحلیلگران امنیتی به رویترز تأکید کردند که به نظر می رسد اطلاعیه داعش به دلیل مطابقت با الگوی حملات قبلی این سازمان، معتبر است.

اما یک کارشناس برجسته این حمله را تعجب‌آور و غیرعادی می‌داند زیرا به گفته او مهاجمان به جای ادامه حمله تا مرگ، طرحی برای فرار تهیه کرده و آن را اجرا می‌کنند.

آدام دولنیک، کارشناس امنیتی چک که حملات قبلی گروه‌های اسلامی افراطی در هند، کنیا، روسیه و دیگران را بررسی کرده است، گفت بر عهده گرفتن مسئولیت داعش معتبر به نظر می‌رسد، اما این امر مانع از بهره‌برداری سیاسی روس‌ها از این حمله برای مقابله با اوکراین و کشورهای غربی نمی‌شود.

او افزود که تنها عامل غیرعادی در این عملیات تروریستی فرار مهاجمان است که برخلاف حملات تروریستی معمول که در آن عاملان هجوم تا لحطه مرگ با نیروهای امنیتی می جنگیدند و در نهایت کشته می‌شدند.

۱۳۳ کشته

این حمله خونین که با شلیک گلوله‌های مستقیم به سوی غیرنظامیان و همچنین آتش زدن سالن کنسرت در ساختمان «کروکوس سیتی» واقع در حدود ۲۰ کیلومتری کرملین انجام شد، به کشته‌شدن بیش از ۱۳۳ نفر و زخمی شدن ده‌ها تن منجر شد.

حمله تروریستی داعش به مسکو دو هفته پس از آن اتفاق افتاد که سفارت آمریکا در روسیه هشدار داد که افراط گرایان طرحی قریب الوقوع برای حمله به مسکو دارند.

پوتین تهدید کرد

مقامات روسیه اعلام کردند که هر چهار مرد مسلح مظنون به انجام قتل عام در این سالن کنسرت را دستگیر کرده‌اند.

همزمان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت که عاملان این حمله را تعقیب و مجازات سختی خواهد کرد.

پوتین در سخنانی که روز گذشته از تلویزیون روسیه پخش شد، افزود که ۱۱ نفر از مهاجمان از جمله ۴ مرد مسلح دستگیر شدند.

او با اشاره به اینکه آنها سعی کردند به سمت اوکراین فرار کنند، گفت: «طبق اطلاعات اولیه، گذرگاهی در مرز برای عبور افراد مهاجم به سمت اوکراین آماده شده بود».

سرویس امنیت فدرال روسیه نیز اعلام کرد، مهجمان عملیات تروریستی مسکو در حال حرکت به سمت مرز اوکراین دستگیر شدند و آنها با افرادی در اوکراین مرتبط بودند.

اوکراین تکذیب کرد

از سوی دیگر، آندری یوسوف، سخنگوی سازمان اطلاعات نظامی اوکراین، دست داشتن کشورش در این حمله تروریستی را تکذیب کرد.

داعش با انگیزه قوی حمله به مسکو را برعهده گرفت. روسیه در سال ۲۰۱۵ در جنگ داخلی سوریه علیه این گروه مداخله کرد.

العربیه فارسی

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024