يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 28 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sat, 23.03.2024, 13:50

ایرانی‌ها صدرنشین گردشگران خارجی ترکیه در دو ماه نخست ۲۰۲۴

تازه‌ترین گزارش وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه از افزایش ۹۴ درصدی شمار گردشگران ایرانی بازدیدکننده از این کشور در دو ماه ابتدایی سال جاری میلادی خبر داده است.

بر اساس آمارهای ارائه شده در سایت این وزارت‌خانه، طی دوره یادشده ۴۳۸ هزار شهروند ایرانی وارد ترکیه شده و صدرنشین توریست‌های خارجی این کشور شدند.

پیشتر ایران بعد از اتباع روسیه، آلمان و بلغارستان در صدر گردشگران خارجی این کشور قرار داشت.

با توجه به عید نوروز، انتظار می‌رود در ماه جاری میلادی، مارس، نیز خیل عظیمی از ایرانی‌ها به ترکیه سفر کرده باشند.

آمارهای وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه نشان می‌دهد در دو ماه ابتدایی ۲۰۲۴ در مجموع چهار میلیون و ۳۴۱ هزار گردشگر خارجی وارد این کشور شده که نسبت به دوره مشابه پارسال رشدی ۱۲ درصدی و نسبت به دو ماه ابتدایی سال ۲۰۲۲ رشدی ۵۴ درصدی نشان می‌دهد.

ترکیه پارسال از محل ورود نزدیک به ۵۰ میلیون گردشگر خارجی بیش از ۵۴ میلیارد دلار درآمد کسب کرد که رشدی ۱۷ درصدی نسبت به سال قبل آن داشت.

امسال ترکیه جذب ۶۰ میلیون گردشگر خارجی و ۶۰ میلیارد دلار درآمد گردشگری را هدف‌گذاری کرده است.

این کشور روابط خود با عربستان و برخی کشورهای متحد آن را بهبود بخشیده و در دو ماه ابتدایی امسال شمار گردشگران ورودی از عربستان با رشدی ۶۱ درصدی به ۸۳ هزار نفر رسیده، اما بدتر شدن روابط ترکیه با اسرائیل به خاطر جنگ غزه با سقوط سهمگین ورود گردشگران از اسرائیل مواجه بوده است.

در دو ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ کمتر از ۹ هزار گردشگر اسرائیلی وارد ترکیه شده، در حالی که این رقم در دور مشابه پارسال بالای ۸۱ هزار نفر بود.

استانبول مهمترین مقصد گردشگران خارجی این کشور است و بعد از آن شهر ادرنه در مرز یونان و بلغارستان به همراه شهر تفریحی و ساحلی آنتالیا بیشترین جذب گردشگر خارجی را دارند.

ترکیه در نظر دارد درآمد گردشگری خارجی خود را تا چهار سال آینده به ۱۰۰ میلیارد دلار برساند.

این کشور علاوه بر بهبود فضای جذب گردشگر، خدمات حمل و نقل خود را نیز به سرعت توسعه داده و شرکت هواپیمایی «ترکیش ایرلاینز» پارسال با دو پله جهش، در رده ۱۷ بهترین شرکت‌های هواپیمایی جهان و رده اول اروپا قرار گرفت.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024