شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Thu, 21.03.2024, 18:06

گزارش «بلومبرگ» درباره توافق چین و روسیه با حوثی‌ها

«بلومبرگ»، پنج‌شنبه ۲ فروردین گزارش داد که گروه شبه‌نظامی حوثی‌ در یمن به چین و روسیه اطلاع داده‌اند که کشتی‌های این دو کشور می‌توانند به‌طور «ایمن» بدون اینکه هدف حمله قرار گیرند از آبراه‌ دریای سرخ و خلیج عدن عبور کنند.

در همین راستا یکی از رهبران حوثی‌ها در یمن به «رویترز» گفته که این گروه شبه‌نظامی به روسیه و چین اطمینان خاطر داده که کشتی‌های این دو کشور از طریق آبراه دریای سرخ به‌طور «ایمن» عبور خواهند کرد و هدف حمله قرار نخواهند گرفت.

دریانوردی و کشتیرانی تجاری در آبراه دریای سرخ، تنگه باب المندب و خلیج عدن ماه‌هاست که به دلیل ادامه حملات موشکی و پهپادی حوثی‌ها به کشتی‌ها دچار بحران ناامنی شده است.

منابع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که دیپلمات‌های کشورهای چین و روسیه در سلطنت عمان با محمد عبدالسلام، یکی از شخصیت‌های ارشد سیاسی حوثی‌ها، پس از انجام مذاکراتی در این‌باره به توافق رسیده‌اند.

به گفته این منابع، در مقابل، پکن و مسکو ممکن است در نهادهایی مانند شورای امنیت سازمان ملل از شبه‌نظامیان حوثی حمایت سیاسی کنند. با وجود این هنوز مشخص نیست که چگونه این حمایت نشان داده خواهد شد، اما ممکن است جلوگیری از صدور قطعنامه‌های بیشتر در شورای امنیت علیه این گروه شبه‌نظامی یمنی را شامل شود.

در حالی که حوثی‌ها قبلاً نیز اعلام کرده بودند که دارایی‌های مسکو و پکن هدف قرار نخواهند گرفت، انجام چنین گفت‌وگوهایی تنها برای تضمین عبور امن کشتی‌های چینی و روسی از آبراه دریای سرخ می‌تواند تنش‌های میان قدرت‌های جهانی بر سر حملات موشکی و پهپادی این گروه شبه نظامی یمنی که از اواسط نوامبر آغاز شده است را به‌طور فزاینده‌ای تشدید کند.

حمایت دیپلماتیک از حوثی‌ها

گفتنی است که چین و روسیه پیشتر از حوثی‌ها حمایت دیپلماتیک کرده‌اند. این دو کشور در اوایل ژانویه، از رای دادن به قطعنامه‌ای که توسط ایالات متحده و ژاپن حمایت می‌شد و حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها را «به شدیدترین حالت» محکوم می‌کرد، خودداری کردند. ساعاتی پس از تصویب این قطعنامه، ایالات متحده و بریتانیا حملات هوایی را علیه زیرساخت‌های نظامی حوثی‌ها از جمله پایگاه‌های نظامی و سکوهای پرتاب موشک و ایستگاه‌های راداری آنها در استان‌های یمن از جمله صنعا، صعده و الحدیده آغاز کردند.

چین و روسیه، در اواسط فوریه، مشروعیت حملات علیه حوثی‌ها را زیر سوال بردند و اعلام کردند که ایالات متحده و بریتانیا هرگز از سوی شورای امنیت مجوز نگرفته بودند.

با این‌که حملات مشترک آمریکا و بریتانیا تاکنون نتوانسته در برابر تهدیدها و حملات این گروه یمنی بازدارندگی ایجاد کند، پنتاگون اما اعلام کرد که توانمندی‌‌های گروه حوثی و تحرکات آن کاهش یافته است.

علی القحوم، یکی از رهبران ارشد سیاسی شبه‌نظامیان حوثی، پیشتر در شبکه «ایکس» هدف این گروه از انجام چنین حملاتی علیه دریانوردی بین‌المللی و کشتیرانی تجاری را «غرق کردن آمریکا، بریتانیا و غرب در باتلاق دریای سرخ» اعلام کرد.

به‌رغم اعلام حمایت پکن و مسکو از آزادی کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی و این‌که چین بیش از یک بار خواستار توقف حملات شبه‌نظامیان حوثی شده بود، این رهبر حوثی اما مدعی است که چین و روسیه از حملات این گروه شبه‌نظامی یمنی در دو دریای سرخ و عرب و خلیج عدن علیه ناوبری دریایی حمایت می‌کنند.

عبدالملک الحوثی، رهبر حوثی‌ها هفته گذشته، متعهد شد که حملات این گروه را به اقیانوس هند گسترش دهد تا به کشتی‌هایی که از اقیانوس هند تا دماغه امید نیک تردد می‌کنند تا قاره آفریقا را دور بزنند، حمله شود.

العربیه فارسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024