يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 28 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 20.03.2024, 20:35

یک عضو ارشد حماس در حمله به بیمارستان شفا در غزه بازداشت شد

اسرائیل می‌گوید یک عضو ارشد حماس را در حمله به بیمارستان شفا در غزه بازداشت کرده است

همزمان با سفر وزیر خارجه آمریکا به خاورمیانه، ارتش اسرائیل اعلام کرد در جریان حمله به بیمارستان شفا در نوار غزه، یک نیروی عملیاتی ارشد گروه افراطی حماس را بازداشت کرده است.

بر اساس بیانیه‌ای که روز چهارشنبه اول فروردین منتشر شده است، نیروهای ارتش اسرائیل با همراهی آژانس اطلاعاتی این کشور، محمود قواسمه را که متهم به نقش داشتن در ربودن و قتل سه نوجوان اسرائیلی در سال ۲۰۱۴ است، دستگیر کردند.

سه دانش‌آموز دبیرستان در آن سال در منطقه «گوش عتصیون» که شامل شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری است، ربوده شدند.

محمود قواسمه در سال ۲۰۱۱ در جریان تبادل زندانیان فلسطینی با گیلعاد شلیط، سرباز اسرائیلی که در سال ۲۰۰۶ توسط حماس ربوده و به غزه برده شده بود، آزاد و به نوار غزه تبعید شد.

ارتش اسرائیل می‌گوید او در «هدایت فعالیت‌های تروریستی حماس» در کرانه باختری شامل چند مورد «تیراندازی در سال‌های اخیر» نقش داشته است.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

ارتش اسرائیل در ساعات ابتدایی چهارشنبه نیز مدعی شده بود ۹۰ تن را که «تروریست» توصیف کرده است، در جریان حمله به مجتمع بیمارستانی شفا در شمال نوار غزه از پا درآورد.

نیروهای نظامی این کشور سه روز است که به عملیات نظامی در این بیمارستان و اطرافش ادامه می‌دهند و می‌گویند غیرنظامیان در این عملیات آسیب ندیدند.

ارتش اسرائیل از روز دوشنبه ۲۸ اسفند حمله به بیمارستان شفا را آغاز کرده و با اشاره به اطلاعاتی که حاکی از استفاده نیروهای ارشد حماس از این بیمارستان است، اعلام کرد سربازان این کشور «در حال انجام عملیات دقیق در محوطه بیمارستان الشفا هستند.»

اما شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک شاهد عینی اعلام کرد که روز دوشنبه به سمت مردمی که در این بیمارستان پناه گرفته بودند، شلیک شد و عده‌ای کشته و شماری دیگر زخمی شدند.

این شاهد همچنین گفت: «نیروهای اسرائیل جنازه کشته‌شدگان و زخمی‌ها را با خود بردند.»

همچنین یک ساکن غزه که در نزدیکی بیمارستان شفا در شهر غزه زندگی می‌کند، روز چهارشنبه به خبرگزاری رویترز گفت عملیات روزهای اخیر اسرائیل برای فلسطینی‌ها، وضعیتی مشابه ابتدای حمله نظامیان اسرائیل به غزه در مهر ماه رقم زده و صدای انفجار و «بمباران خانه‌ها» بی‌وقفه ادامه دارد.

سفر آنتونی بلینکن به خاورمیانه

این در حالی است که در ادامه تلاش‌های ایالات متحده برای یافتن راه‌حلی برای برقراری آتش‌بس در جنگ غزه، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه وارد عربستان سعودی شد.

آنتونی بلینکن در این سفر با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، دیدار می‌کند و سپس روز پنجشنبه به مصر خواهد رفت.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد سفر به اسرائیل نیز به برنامه سفر آقای بلینکن اضافه شده است و او جمعه وارد اسرائیل خواهد شد.

همزمان با ورود او به شهر جده، عربستان سعودی اعلام کرد ۴۰ میلیون دلار به آژانس سازمان ملل برای کمک به فلسطینیان (اونروا) اختصاص می‌دهد.

بر اساس بیانیه این کشور، این مبلغ صرف تهیه غذا برای بیش از ۲۵۰ هزار نفر و آماده کردن چادر اسکان برای ۲۰ هزار خانواده در نوار غزه خواهد شد.

این در حالی است که یک عضو ارشد حماس در بیروت گفت که واکنش اسرائیل به طرح پیشنهادی این گروه در جریان مذاکرات در دوحه «عموما منفی» بوده است.

اسامه حمدان روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت واکنش اسرائیل به پیشنهاد حماس برای توافق بر سر آتش‌بس شش هفته‌ای، در قیاس با مذاکرات پیشین «گامی رو به عقب» است و مدعی شد با روند فعلی مذاکرات به بن‌بست می‌رسد.

رئیس موساد به نمایندگی از اسرائیل به پایتخت قطر رفته است تا در مذاکرات غیرمستقیم با نمایندگان حماس با میانجی‌گری قطر و مصر شرکت کند.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024