جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Mon, 05.06.2023, 20:25

کمیته حمایت از فریبا عادلخواه خواستار امکان بازگشت او به فرانسه شد

کمیته حمایت از فریبا عادلخواه و رولان مارشال روز دوشنبه پنجم ژوئن، در چهارمین سالروز بازداشت این دو در تهران، خواستار امکان بازگشت خانم عادلخواه به فرانسه شد.

به گزارش صدای آمریکا، در این بیانیه آمده است که حق قانونی فریبا عادلخواه به رغم آزادی از زندان هنوز به رسمیت شناخته نشده و مدارک شناسایی‌اش به او بازگردانده نشده است. به همین دلیل، هنوز نمی‌تواند ایران را ترک کند یا فعالیت‌های خود به عنوان یک محقق را از سر بگیرد.

در ادامه بیانیه، «بنا به خواسته» خانم عادلخواه، از دیگر زندانیان ایرانی و غیر ایرانی، به‌ویژه فعالان محیط زیست و همچنین زندانیان فعال در حوزه‌های علمی و فرهنگی در سراسر جهان یاد شده است.

کمیته مزبور همچنین از هزاران زندانی بیگناه در ترکیه از جمله عثمان کاوالا، تاجر نیکوکار مخالف اردوغان، یاد کرده و خواستار آزادی سریع آنها شده، «زیرا مبارزه آنها مبارزه ماست.»

فریبا عادلخواه، انسان‌شناس فرانسوی ایرانی‌تبار و شاغل در «ساینس پو»، و رولان مارشال، شهروند فرانسوی، به اتهاماتی از قبیل «تبانی در ارتکاب اقداماتی علیه امنیت ملی»، چهار سال پیش در فرودگاه تهران، بازداشت و زندانی شدند.

رولان مارشال حدود ۹ ماه پیش آزاد شد و به فرانسه بازگشت.

فریبا عادلخواه در فوریه سال جاری میلادی از زندان آزاد شد ولی از آن زمان نتوانسته است از ایران خارج شود.

در هفته‌های اخیر، پنج شهروند اروپایی، از جمله دو شهروند فرانسوی به نام‌های بنجامین بریر و برنارد فیلان از زندان‌های ایران آزاد شده و به کشورهای خود بازگشته‌اند.

اما هنوز یک زوج فرانسوی به نام‌های سسیل کوهلر و ژاک پاری، فعالان سندیکایی، در کنار شهروندانی از دیگر کشورهای غربی همچون ایالات متحده، سوئد، و آلمان در زندان‌های جمهوری اسلامی هستند.

کشورهای غربی در سالیان اخیر، بازداشت و زندانی شدن شهروندان خود از سوی جمهوری اسلامی را «گروگان‌گیری سیاسی» خوانده و بارها از جمهوری اسلامی خواسته‌اند به این رویه «ظالمانه» خود پایان دهد.

اما جمهوری اسلامی با رد این دیدگاه، بدون ارائه هیچ سند و مدرک، به بازداشت و زندانی‌کردن شهروندان غربی و دوتابعیتی به اتهاماتی همچون «اقدام علیه امنیت ملی» ادامه داده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024