جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 02.06.2023, 16:08

امارات ۱۲ فعال حقوق بشر را «پس از پایان دوره محکومیت» آزاد نکرده است

یک سند منتشر شده توسط سازمان ملل متحد نشان می‌دهد امارات متحده عربی ۱۲ فعال حقوق بشر را در حالی که دوره محکومیت‌شان به پایان رسیده به طور «خودسرانه» در بازداشت نگه داشته است.

به گزارش صدای آمریکا، این سند سه هفته پس از آن منتشر می‌شود که نزدیکان زندانیان و فعالان حقوق بشر گفته بودند که بیش از ۵۰ نفر که به اتهام توطئه برای سرنگونی دولت امارات متحده عربی محکوم شده بودند، ماه‌ها و حتی سال‌ها پس از پایان دوره حبس‌شان هنوز در بازداشت به سر می‌برند.

آنها عضو گروهی موسوم به «امارات ۹۴» هستند که متشکل از ۹۴ وکیل، مدافع حقوق بشر و افراد دانشگاهی است که در سال ۲۰۱۳ محاکمه شده بودند و مدت حبس آنها در سال ۲۰۱۹ به پایان رسید.

در سند منتشر شده توسط سازمان ملل متحد آمده است که ۱۲ مخالف دولت که محکومیت چند ساله آنها از ماه ژوئیه سال ۲۰۱۹ به پایان رسید، هنوز در بازداشت هستند.

سازمان ملل می‌گوید این بازداشت‌ها چندین ماده اعلامیه جهانی حقوق بشر را نقض می‌کند و خواستار آزادی فوری آنها و به رسمیت شناختن حق پیگیری غرامت آنها مطابق قوانین بین‌المللی شده است.

در این سند آمده است که امارات متحده عربی در مدت زمان ۶۰ روزه به این درخواست پاسخ نداده است.

فهرستی که توسط مرکز حمایت از بازداشت‌شدگان امارات تهیه شده است و خبرگزاری رویترز نیز آن را مشاهده کرده است نشان می دهد که ۵۱ نفر در امارات متحده عربی بیش از دوره محکومیت خود در بازداشت به سر می‌برند.

امارات در ماه نوامبر میزبان کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل خواهد بود. آخرین اجلاس در شرم الشیخ مصر، از سوی فعالان حقوق بشر به عنوان فرصتی برای تحت فشار قرار دادن این کشور برای بهبود وضعیت حقوق بشر استفاده شد و آنها می‌گویند که در امارات نیز همین کار را خواهند کرد.

به گزارش رویترز، امارات متحده عربی به احزاب سیاسی اجازه فعالیت نمی‌دهد و نسبت به مخالفان تحمل کمی نشان می‌دهد. رسانه‌های دولتی و محلی در این کشور به شدت تحت کنترل هستند و آزادی بیان محدود است.

گروه حقوقی «مِنا» مستقر در ژنو می‌گوید مقامات اماراتی به بهانه «نیازهای توانبخشی»، مدت بازداشت زندانیان را برای مدتی نامحدود تمدید کرده‌اند؛ اقدامی که طبق «قانون مبارزه با تروریسم» این کشور مجاز است.

دختر یکی از بازداشت‌شدگان به خبرگزاری رویترز گفته است که شرایط برای پدرش سخت‌تر شده است و او‌ دیگر اجازه تماس تلفنی یا ملاقات با خانواده را نیز ندارد. پدر او معلم ۵۲ ساله‌ای است که قرار بود ژوئیه گذشته آزاد شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024