جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 31.05.2023, 14:28

ماهواره جاسوسی کره‌ شمالی هنگام پرتاب در دریا سقوط کرد

پرتاب ماهواره «چئولیما-۱»، ششمین تلاش کره شمالی برای پرتاب ماهواره به فضا بود که تازه‌ترین اقدام پیونگ‌یانگ از سال ۲۰۱۶ تاکنون محسوب می‌شود

رسانه رسمی کره شمالی، چهارشنبه ۱۰ خرداد از شکست پرتاب ماهواره به فضا، پس از بروز نقص فنی در مرحله دوم پرتاب ماهواره که منجر به سقوط آن در دریا شد، خبر داد.

خبرگزاری مرکزی کره گزارش داد که پرتاب موشک جدید ماهواره‌بر «چئولیما-۱» به دلیل ناپایداری موتور و سیستم سوخت، شکست خورده است.

گامی در راستای «افزایش تنش»

از سویی واشینگتن، پرتاب ماهواره کره شمالی با استفاده از فناوری تسلیحات بالستیک را به شدت محکوم و آن را گامی در راستای «افزایش تنش» توصیف کرد.

آدام هاج، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت: «موشکی که پیونگ یانگ در عملیاتی با استفاده از فناوری موشک‌های بالستیک پرتاب کرد، وضعیت امنیتی منطقه و فراتر از آن را تهدید می‌کند.»

محو شدن از رادار

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از رئیس ستاد ارتش در سئول اعلام کرد که موشک کره شمالی به سرعت از صفحه رادار ناپدید شد که احتمالا به دلیل انفجار در آسمان یا سقوط و انهدام آن است.

ارتش کره جنوبی متعاقبا اعلام کرد که در حال «کار برای بازیابی قطعاتی» است که گمان می‌رود بخشی از موشکی باشد که صبح چهارشنبه توسط کره شمالی برای قرار دادن یک ماهواره جاسوسی در مدار پرتاب شد، اما لحظاتی بعد در دریا سقوط کرد.

پرتاب ماهواره «چئولیما-۱»، ششمین تلاش کره شمالی برای پرتاب ماهواره به فضا بود که تازه‌ترین اقدام پیونگ‌یانگ از سال ۲۰۱۶ تاکنون محسوب می‌شود.

قرار بود این راکت، ماهواره جاسوسی کره شمالی را در مدار زمین قرار دهد.

آماده‌باش و صدای آژیر خطر

آژیر خطر در سراسر سئول حوالی ساعت ۲۱:۳۲ به وقت گرینویچ سه‌شنبه به صدا درآمد و از شهروندان خواسته شد برای تخلیه احتمالی، آماده باشند.

در توکیو نیز دولت ژاپن طی هشداری اضطراری به ساکنان استان جنوبی اوکیناوا اعلام کرد که موشکی از کره شمالی شلیک شده است.

کره جنوبی و ژاپن این هشدار را در پی نبود اخبار مبنی بر خطرات و زیان‌های احتمالی، لغو کردند.

پیونگ یانگ اعلام کرده بود که اولین ماهواره شناسایی نظامی خود را در فاصله ۳۱ می تا ۱۱ ژوئن به منظور افزایش رصد فعالیت‌های ایالات متحده به فضا پرتاب خواهد کرد.

کره شمالی در سال ۲۰۱۲ و سپس در ۲۰۱۶ ، آزمایش‌های موشکی بالستیک را در قالب پرتاب ماهواره انجام داد که در این آزمایش‌ها، موشک‌ها بر فراز استان اوکیناوا در جنوب ژاپن پرواز کردند.

توسعه ماهواره جاسوسی، بخشی از برنامه‌های دفاعی اصلی پیونگ یانگ است که سال گذشته توسط کیم جونگ اون، اعلام شد.

با این حال، تحلیلگران، بر همپوشانی زیاد بین فناوری‌های پرتاب ماهواره به فضا و توسعه موشک‌های بالستیک قاره پیما تاکید کردند.

منبع: العربیه



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024