شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Thu, 23.03.2023, 20:26

حکم ۱۸ سال حبس فاطمه سپهری تایید شد

رادیو فردا: وکیل فاطمه سپهری، از امضاکنندگان نامه درخواست استعفای علی خامنه‌ای، اعلام کرد که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی حکم بدوی ۱۸ سال حبس موکلش را تایید کرده و اکنون قابل اجراست.

اصغر سپهری، برادر فاطمه سپهری، روز پنجشنبه سوم فروردین در حساب توئیتر خود متن پیام کوتاه غلامحسین دوستعلی مکی وکیل خانم سپهری را منتشر کرد.

آقای دوستعلی مکی اعلام کرده که حکم صادره از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد مبنی بر ۱۸ سال حبس «به‌دلیل عدم قبول و تایید وکالت» او، مورد اعتراض قرار نگرفته است.

این وکیل دادگستری اضافه کرد: «حکم صادره از تاریخ ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۱ قطعی و مجازات اشد لازم‌الاجرا است».

اصغر سپهری روز دوم اسفند در حساب توئیتری خود خبر داده بود که حکم خواهرش شامل «۱۰ سال حبس برای تبلیغ علیه نظام، پنج سال حبس برای همکاری با دول متخاصم، دو سال حبس برای توهین به خمینی و خامنه‌ای و یک سال حبس برای یک اتهام دیگر (احتمالا برای تجمع و تبانی علیه امنیت داخلی کشور)» است.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، اگر محکومی در یک پرونده به چند حکم زندان محکوم شود، طولانی‌ترین حکم زندان در مورد او به اجرا در می‌آید. به این ترتیب، خانم سپهری باید ۱۰ سال آینده را در زندان‌های جمهوری اسلامی بگذراند.

اصغر سپهری پیشتر با انتشار تصویری از یک حکم قضایی دیگر علیه خواهرش اعلام کرده بود که شعبه ۱۴۲ به ریاست قاضی عرب نیز این زندانی سیاسی را به یک سال زندان و ۲۰میلیون تومان جریمه برای اتهام «نشر اکاذیب» محکوم کرده است.

بر اساس آن حکم، خانم سپهری به «توهین» به روح‌الله خمینی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، و «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به‌وسیله سامانه‌های مخابراتی، همکاری با دول متخاصم علیه جمهوری اسلامی ایران، اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام و به‌نفع گروه‌های مخالف نظام» متهم شده بود.

فاطمه سپهری، کنشگر سیاسی، فعال حقوق بشر، دموکراسی‌خواه و زندانی سیاسی از جمله امضاکنندگان نامهٔ درخواست استعفای رهبر جمهوری اسلامی است. او ۳۰ شهریور امسال و در ابتدای اعتراضات سراسری ایران توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.

این فعال سیاسی پیشتر نیز در سال ۹۸ در حالی که در یک تجمع اعتراضی مقابل دادگستری مشهد شرکت کرده بود، بازداشت شد و پس از حدود ۹ ماه آزاد شد.

این بازداشت پس از آن صورت گرفت که خانم سپهری همراه با ۱۳ نفر از فعالان زن نامه‌ای را امضا و منتشر کرد و در آن با انتقادات گسترده از دوران حکومت‌ رهبر جمهوری اسلامی، خواستار «استعفای خامنه‌ای» و «گذار از جمهوری اسلامی» شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024