جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Mon, 20.03.2023, 10:57

ایران می‌گوید به «ساز و کار جدیدی» برای دریافت «مطالبات» از عراق رسیده است

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که همراه رئیس بانک مرکزی به عراق سفر کرده است به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته در «گفتگو با مقامات عالی عراق موفق شدیم به راه حلهای مشترک و موثری در خصوص رفع برخی موانع موجود در مسیر همکاری های همه جانبه برسیم.»

به گفته وی «تعیین سازو کارهای اجرایی جدید برای استفاده از منابع حاصل از مطالبات ایران از عراق برای خرید کالاهای اساسی و رفع مشکلات ارزی» از جمله توافقات انجام شده در این سفر بود.

به گزارش بی‌بی‌سی، شمخانی ادعا کرده که این توافق «در کنار توافقات انجام شده با مقامات اماراتی وضعیت بازار ارز کشور را بهبود خواهد داد».

وی سفرش به عراق را در چارچوب «تداوم پیگیری دیپلماسی همسایگی دولت سیزدهم» اعلام کرده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت که پس از سفرهایش به چین و امارات «با اهداف سیاسی، اقتصادی و امنیتی» و «دستاوردهای قابل ملاحظه» این سفرها «تصمیم گرفته شد که این روند با سفر به عراق ادامه پیدا کند.»

صبح دیروز شمخانی همراه با رئیس کل بانک مرکزی، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه و دستیار وزیر خارجه درامور کشورهای حوزه خلیج فارس به عراق سفر کردند.

براساس تحریم‌های ایالات متحده آمریکا بر علیه ایران، بغداد امکان پرداخت مطالبات ایران که در قالب خرید برق و سایر خدمات از تهران انجام می‌دهد، را ندارد و در سال‌های اخیر ایران بدنبال راهی برای دریافت مطالباتش از عراق بوده است.

ایالات متحده آمریکا در سال‌های اخیر هر از گاهی اقدام معاف کردن عراق برای پرداخت این مطالبات به تهران کرده بود.

توافق امنیتی با عراق

دبیر شورای امنیت ملی ایران همچنین گفته است در راستای توافق امنیتی صورت گرفته با عراق فعالیت گروه های ایرانی مخالف جمهوری اسلامی مستقر در کردستان عراق محدود خواهد شد.

روز گذشته هم محمد شیاع سودانی، نخست وزیر عراق گفته بود «مخالف هرگونه استفاده از خاک عراق برای تجاوز به هر کشور همسایه هستیم».

آقای سودانی گفته بود «توافقی که امروز با ایران امضا کردیم، برای حفظ مرز مشترک و تحویل افراد تحت تعقیب است.»

به گفته نخست وزیر عراق «بزودی به مرحله خلع سلاح همه گروه‌ها خواهیم رسید و هیچ سلاحی خارج از کنترل دولت وجود نخواهد داشت».

هنوز جزییات مشخصی از چگونگی عملکرد این قرارداد امنیتی در خصوص مخالفان جمهوری اسلامی که در عراق حضور دارند، اعلام نشده است.

ایران در چند سال گذشته بارها مناطقی در اقلیم کردستان عراق را هدف حملات هوایی موشکی قرار داده بود. دولت عراق و اقلیم کردستان نیز در واکنش از این حملات انتقاد کرده بودند. حکومت ایران مدعی بود احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی و همچنین اسرائیل از مناطق مرزی بین ایران و اقلیم برای حملات به داخل این کشور و تحریک اعتراضات در ایران استفاده می‌کنند.

روز گذشته در بیانیه دفتر نخست وزیری عراق اعلام شد که توافقنامه امنیتی مشترک ایران و عراق شامل هماهنگی در «حفاظت از مرزهای مشترک بین دو کشور و تحکیم همکاری در چندین زمینه امنیتی» است.

علی شمخانی و قاسم اعرجی مشاور امنیت ملی نخست وزیر عراق این توافق را با حضور شیاع سودانی نخست وزیر عراق امضا کردند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام امنیتی عراقی که در امضای این توافق حضور داشت، نوشت «بر اساس قرارداد امنیتی امضا شده، عراق متعهد می‌شود که به گروه‌های مسلح اجازه نخواهد داد از خاک این کشور در اقلیم کردستان عراق برای حمله‌ای به گذرگاه‌های مرزی ایران استفاده کنند».

آقای شمخانی در هفته‌ گذشته نیز سفری را به امارات متحده عربی انجام داده بود و پیش از آن هم با میانجی‌گری چین توافق عادی سازی روابط با عربستان سعودی را نهایی کرده بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024