چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 8 May 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 03.02.2023, 17:16

علی‌اف: ذخایر گاز طبیعی آذربایجان برای ۱۰۰ سال خود و شرکایمان کافی است

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان طی سخنانی در نهمین نشست شورای مشورتی کریدور گاز جنوبی در باکو با بیان اینکه قصد داریم تا سال ۲۰۲۷ صادرات گاز به اروپا را دو برابر کنیم، افزود: ما به اندازه کافی ذخایر گاز طبیعی داریم که حداقل برای ۱۰۰ سال خود و شرکایمان کافی است.

علاوه بر رئيس جمهور آذربایجان، رهبران و وزیران از ترکیه، رومانی، ایتالیا، ایالات متحده آمریکا، انگلستان، گرجستان، مجارستان، بلغارستان، یونان، آلبانی، مولداوی، مونته نگرو، صربستان، اوکراین، کرواسی و مسئول انرژی کمیسیون اتحادیه اروپا نیز در این نشست حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، علی‌اف در ادامه سخنرانی خود با بیان اینکه از یک سال پیش تاکنون چیزهای زیادی در جهان تغییر کرده بر اهمیت روزافزون امنیت انرژی در جهان تاکید کرد.

وی افزود: امروز صحبت از افزایش ظرفیت انتقال خط لوله گازی تاناپ از ۱۶ میلیارد مترمکعب به ۳۰ میلیارد مترمکعب و ظرفیت تاپ از ۱۰ میلیارد مترمکعب به ۲۰ میلیارد مترمکعب است. این نشان دهنده نیاز به تنوع مستمر تامین انرژی است و ما برای آن آماده هستیم.

رئیس جمهور آذربایجان در خصوص افزایش صادرات گاز طبیعی این کشور نیز گفت: صادرات ما در حال افزایش است. ما در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۹ میلیارد متر مکعب و سال گذشته ۲۲.۶ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی صادر کردیم. اکنون پیش بینی می‌کنیم در سال ۲۰۲۳ این صادرات به ۲۴.۵ میلیارد متر مکعب برسد. ما به اندازه کافی ذخایر گاز طبیعی برای خود و شرکایمان حداقل تا ۱۰۰ سال دیگر را داریم.

علی‌اف با اشاره به اینکه تمامی طرحهای گازی مانند خط لوله نفت باکو- تفلیس- جیهان، خط لوله گاز طبیعی باکو- تفلیس- ارزروم و کریدور گاز جنوبی که قبلا اجرا شده، موفقیت آمیز بوده‌اند، افزود: مطمئن هستم که برنامه‌های آینده ما برای انتقال گاز طبیعی و انرژیهای تجدیدپذیر به اروپا نیز موفقیت آمیز خواهد بود. برای این کار باید به صورت تیمی به کار خود ادامه داده و از یکدیگر حمایت کنیم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024