شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Thu, 02.02.2023, 20:26

آلیس دیوپ، کارگردان فرانسوی، خواستار خارج‌ شدن فیلمش از جشنواره فجر شد

رادیو فردا: آلیس دیوپ، نویسنده و کارگردان سرشناس فرانسوی، در متنی که در اختیار رادیو فردا قرار داد، اعلام کرد از نمایش فیلمش با نام «سَنت عمر» در جشنوارۀ فیلم فجر بی‌خبر بوده و خواستار خروج فیلمش از برنامه‌های این جشنوارۀ حکومتی شد.

آلیس دیوپ در این متن نوشته است: «غیرممکن است تصور حضور فیلم من در جشنوارۀ فیلمی که توسط رژیمی برگزار می‌شود که سال‌هاست سیاست خشونت و سرکوب علیه مردم خود را اعمال می‌کند.»

این کارگردان فرانسوی در این متن نوشته است که از طریق همکارش، مهران تمدن، در جریان انتخاب فیلمش در جشنواره فیلم فجر قرار گرفته است.

مهران تمدن سینماگر ایرانی مقیم فرانسه است که دو فیلم مستندش به‌تازگی برای نمایش در بخش‌های مختلف جشنواره فیلم برلین انتخاب شده است.

خانم دیوپ همچنین با اشاره به بازداشت و برخورد با سینماگران معترض نوشته است که حکومت جمهوری اسلامی «آن‌ها را به‌خاطر شجاعت‌شان در بیان درخواست آزادی زندانی می‌کند».

آلیس دیوپ در پایان یادداشتش، با توصیف اعتراض‌های اخیر ایران به‌عنوان «جنبش شجاعانه»، تأکید کرده است که حمایت خود را از این جنبش اعتراضی اعلام می‌کند و امید دارد که این جنبش «به دیکتاتوری پایان دهد».

فیلم «سنت عمر» ساخته آلیس دیوپ در دورۀ قبلی جشنوارۀ فیلم ونیز برندۀ جایزۀ بزرگ هیئت داوران و بهترین فیلم اول یک فیلمساز شد. این فیلم همچنین از سوی فرانسه به آکادمی اسکار به‌عنوان نماینده این کشور برای رقابت در بخش بهترین فیلم بین‌المللی معرفی شده بود.

آلیس دیوپ در ماه‌های گذشته از جمله سینماگران فرانسوی امضاکنندۀ بیانیه‌‌هایی در حمایت از زنان ایرانی برای رسیدن به خواسته‌هایشان بوده است.

مسئولان جشنوارۀ فیلم فجر روز چهارشنبه اسامی هشت فیلم خارجی را به‌عنوان آثار حاضر در بخش جشنواره جشنواره‌های این رویداد اعلام کردند، اما از زمان اعلام اسامی این فیلم‌ها سازندگان دست‌کم چهار فیلم گفته‌اند از انتخاب آثارشان بی‌خبر بوده‌اند و خواستار عدم نمایش آن‌ها در جشنوارۀ فجر هستند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024