جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 05.07.2022, 22:52

وزیران دارایی و بهداشت بریتانیا استعفا دادند

ریشی سوناک، وزیر دارایی و ساجد جاوید، وزیر بهداشت بریتانیا با انتشار نامه‌هایی استعفا دادند.

به گزارش بی‌بی‌سی، دولت بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در چند ماه اخیر با رسوایی و بحران روبرو بوده است و یک بار تلاش عده‌ای از نمایندگان حزب حاکم محافظه‌کار برای رای عدم اعتماد به رهبرشان بی‌نتیجه ماند.

تقریبا شش ماه پیش عکس‌هایی از مهمانی‌هایی در دفتر و اقامتگاه نخست‌وزیر منتشر شد. این مهمانی‌ها در زمانی برگزار شده بود که مقررات بسیار سختگیرانه کرونا برای مردم وضع شده بود.

پلیس پس از تحقیقاتی که بسیار زمان برد، آقای جانسون را به نقض قانون متهم و جریمه کرد. نخست‌وزیر بریتانیا در نهایت با عذرخواهی از این بحران، که در رسانه‌ها پارتی‌گیت لقب گرفت، عبور کرد.

اما بعد از اینکه در روزهای گذشته کریس پینچر، از نمایندگان ارشد حزب محافظه‌کار در پارلمان بریتانیا به آزار جنسی متهم شد بحران دیگری پدید آمد؛ بخصوص بعد از اینکه معلوم شد آقای جانسون با وجود اطلاع از این اتهام‌ها آقای پینچر را ارتقا مقام داده است.

نخست‌وزیر بریتانیا بعد گفت توضیح آقای پینچر را شنیده و پذیرفته بود. اما حالا از ارتقا او عذرخواهی می‌کند.

ریشی سوناک، وزیر دارایی که خودش هم در ماجرای «پارتی‌گیت» جریمه شده است، در بیانیه‌اش گفت مردم انتظار دارند دولت وظایفش را «باکفایت و جدی» انجام دهد و او دیگر به دولت چنین اعتمادی ندارد.

ساجد جاوید هم در استعفانامه‌اش نوشت به دلیل نداشتن اعتماد به کارکرد دولت کناره گرفته است.

کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر، حزب مخالف دولت، از دیگر وزیران کابینه خواسته با استعفا، آقای جانسون را وادار به کناره‌گیری کنند.

اد دیوی، رهبر حزب لیبرال دموکرات هم از آقای جانسون خواسته است کناره‌گیری کند.

به گفته تحلیلگران فشار بر آقای جانسون برای استعفا بسیار زیاد است.

تقریبا یک ماه پیش بود که نخست وزیر بریتانیا با ۲۱۱ رای در مقابل ۱۴۸ رای موفق به جلب اعتماد اعضای حزب محافظه‌کار در پارلمان بریتانیا شد.

در همان زمان هم تحلیلگران بر این عقیده بودند که اگرچه آقای جانسون از این رای‌گیری موفق بیرون آمد اما نتیجه نشان داد که ۱۴۸ عضو حزب محافظه‌کار فکر می‌کنند کشور بدون آقای جانسون وضع بهتری خواهد داشت.

به گفته همین تحلیلگران این تعداد خیلی بیش از نمایندگانی است که زمانی می‌خواستند ترزا می، نخست‌وزیر پیشین، را با دادن رای عدم اعتماد از رهبری حزب و در نتیجه نخست‌وزیری برکنار کنند؛ او شش ماه بعد در ارتباط با مدیریت برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) مجبور به استعفا شد.

آقای جانسون در ماه ژوئیه ۲۰۱۹ جانشین ترزا می شد و بعد انتخابات سراسری برگزار کرد که محافظه‌کاران در آن بزرگترین پیروزی خود از زمان نخست وزیری مارگارت تاچر در سال ۱۹۸۷ را ثبت کردند. اکنون آقای جانسون با مشکل روبرو شده و ممکن است مجبور به کناره‌گیری شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024