چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 8 May 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 05.07.2022, 13:48

سفر لاپید به فرانسه؛ تلاش اسرائیل برای فشار بیشتر بر ایران

یائیر لاپید در اولین سفر خود به عنوان نخست‌وزیر اسرائیل راهی فرانسه شده است تا درباره مذاکرات هسته‌ای و لزوم اتخاذ موضع سخت‌گیرانه مقابل ایران به امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه فشار وارد کند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، سه‌شنبه ۱۴ تیر، یک مقام اسرائیلی در این خصوص گفت که یائیر لاپید، در این سفر، رئیس‌جمهوری فرانسه را تحت فشار قرار خواهد داد تا موضع سخت‌تری در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران اتخاذ کند.

سفر لاپید به فرانسه اولین سفر خارجی او از زمان تصدی پست نخست وزیری موقت در هفته گذشته است. این سفر همچنین فرصتی برای نشان دادن مهارت‌های دیپلماتیک این شخصیت اسرائیلی است بویژه که این کشور برای انتخابات زودهنگام در نوامبر آماده می‌شوند.

فرانسه از جمله قدرت‌های جهانی است که تلاش می کند توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران را احیا کند، توافقی که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا از آن خارج شد و اسرائیل با آن مخالفت کرده و آن را ناکافی می‌داند.

این مقام بلندپایه اسرائیلی به خبرنگاران گفت که فرانسوی‌ها در رابطه با موضوع هسته‌ای ایران بسیار فعال هستند.

او افزود: «برای ما مهم است که برای دفاع از آرمان خود بایستیم، اسرائیل با بازگشت ایران به برجام مخالف نیست بلکه خواهان توافقی قوی است».

اسرائیل طرف مذاکرات هسته‌ای با ایران نیست اما پایتخت‌های غربی نگرانی‌های تل‌آویو نسبت به برنامه اتمی دشمن اصلی خود رژیم ایران را درک می‌کنند. اروپایی‌ها از آن نگران هستند که در صورت عدم موفقیت تلاش‌های دیپلماسی، اسرائیل به اقدام نظامی پیشگیرانه دست بزند.

پس از خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای، ایران به تدریج شروع به نقض مفاد توافق کرد و با افزایش سطح غنی سازی اورانیوم بیش از حد مجاز عملا توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را زیر پا گذاشت.

این مقام ارشد اسرائیلی همچنین خواستار اعمال «فشار هماهنگ» بر ایران و پیشنهاد کمک تل‌آویو برای «تدوین چارچوب مناسب» برای هر توافقی با ایران شد.

او در ادامه به شبه‌نظامیان لبنانی مورد حمایت تهران هشدار داد که «با آتش بازی» نکنند.

او از ارائه جزئیات درباره این هشدار خودداری کرد، اما گفت که لاپید مطالب جدیدی را در اختیار مکرون قرار خواهد داد که توضیح دهد چگونه حزب‌الله، کشور لبنان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

لاپید همچنین قبل از سفر آتی جو بایدن به کرانه باختری و سعودی که اولین سفر رئیس جمهوری آمریکا به خاورمیانه از زمان ورودش به کاخ سفید است، با وی دیدار خواهد کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024