شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 05.07.2022, 11:09

اعطای نشان ریاضیات فیلدز به یک زن اوکراینی

رادیو فردا: مارینا ویازوفسکا، اهل اوکراین، روز سه‌شنبه، ۱۴ تیر، به عنوان دومین زن در تاریخ، نشان معتبر فیلدز را که به جایزه نوبل ریاضیات معروف است دریافت کرد.

تنها برنده زن قبلی در تاریخ بیش از ۸۰ ساله این جایزه، ریاضیدان ایرانی، مریم میرزاخانی بود که تنها سه سال پس از کسب این جایزه در ۲۳ تیر ۱۳۹۶ بر اثر سرطان پستان درگذشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارینا ویازوفسکا، استاد ریاضی ۳۷ ساله متولد کی‌یف، در مراسمی در هلسینکی، روز سه‌شنبه در کنار سه برنده دیگر نشان فیلدز را دریافت کرد.

کنگره بین‌المللی ریاضیدانان که این جایزه در آن اعطا می‌شود، نخست قرار بود در دومین شهر روسیه یعنی سن‌پترزبورگ برگزار شود و افتتاح آن را ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، انجام دهد.

در اوایل سال جاری میلادی، صدها ریاضیدان با امضای نامه‌ای سرگشاده به انتخاب سن‌پترزبورگ به عنوان شهر میزبان اعتراض کردند و پس از حمله مسکو به اوکراین در اواخر فوریه، نشست این کنگره به پایتخت فنلاند منتقل شد.

خانم ویازوفسکا که از سال ۲۰۱۷ استاد دانشگاه پلی‌تکنیک فدرال لوزان سوئیس است، به خاطر کارش در زمینه یک قضیه ریاضی که «جاسازی گوی‌ها» نام دارد جایزه فیلدز را دریافت کرده است.

این قضیه که اولین بار توسط یوهانس کپلر، ستاره‌شناس و ریاضیدان آلمانی تقریباً ۴۰۰ سال پیش مطرح شد، فشرده‌ترین راه برای جاسازی گوی‌های هم‌اندازه در یک فضای مشخص را استفاده از فضای هرمی می‌داند. برای اثبات این امر تاکنون راه ساده‌ای به‌دست نیامده بود اما مارینا ویازوفسکا آن را اکنون به اثبات رسانده است.

دیگر برندگان امسال جایزه فیلدز، هوگو دومینیل کوپن فرانسوی از دانشگاه ژنو، جیمز مینارد بریتانیایی از دانشگاه آکسفورد و جون هو از پرینستون در ایالات متحده بودند.

این مدال هر چهار سال یک‌ بار به دو تا چهار نامزد زیر ۴۰ سال برای «کارهای برجسته در ریاضیات» اعطا می‌شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024