جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 11.05.2021, 10:03

سریال ترورها در عراق؛ عامل بازگشت تظاهرات و عدم مشارکت در انتخابات

میدل ایست نیوز: ترور «ایهاب الوزنی»، رئیس هیئت هماهنگی تظاهرات در استان کربلا، اوضاع سیاسی و میدانی کشور را برهم زد و موجب شد معترضان دوباره به خیابان ها آمده و آتش تظاهرات در 5 شهر جنوبی عراق مجددا شعله ور شود.

تظاهرات کنندگان در شهرهای جنوبی عراق اقدام به آتش زدن دیوار کنسولگری ایران در کربلا و مقر حزب الدعوه در بابل کردند اما پیامدهای این ترور، نه تنها بر اوضاع میدانی کشور تاثیر گذاشت بلکه بازتاب سریعی بر فرآیند سیاسی نیز داشت به گونه ای که برخی از نیروهای سیاسی تعلیق مشارکت در انتخابات پارلمانی عراق و یا خروج کلی از آن را اعلام کردند.

در تلاشی برای آرام کردن اوضاع، مشاوران نخست وزیری عراق تحرکات گسترده ای در شهرهای کربلا، نجف و ناصریه برای مهار تنش های اضافی از سوی تظاهرات کنندگان آغاز کردند. این تحرکات با آماده باش امنیتی گسترده و بستن راه های اصلی منتهی به ساختمان های دولتی و امنیتی و نزدیکی کنسولگری های ایران در کربلا، نجف و بصره همراه شد.

منابعی به العربی الجدید گفتند که دولت عراق برای مهار موج جدید تنش ها از سوی تظاهرات کنندگان، اقدام به ارتباط با فعالان و شخصیت های برجسته در شهرهای جنوبی عراق با هدف آرام کردن اوضاع کردند.

به گفته این منابع، دولت از تظاهرات کنندگان خواسته تا برنامه ای که قرار است در روز سه شنبه و برای فراخواندن مردم به تظاهرات در شبکه اجتماعی «کلاب هاوس» برگزار شود را لغو کنند اما تلاش هایشان نتیجه نداده است.

منابع مذکور تاکید کردند که تلاش برای ترور «احمد حسن» خبرنگار شبکه الفرات در الدیوانیه، اوضاع را در شهرهای جنوبی عراق متشنج کرده است و دولت عراق، افراد مسلح عامل ترورها را به تلاش برای برانگیختن مردم و مانع تراشی در مسیر برگزاری انتخابات و ناکام گذاشتن تلاش های دولت متهم می کند.

در همین راستا «علاء ستار»، عضو دفتر سیاسی «البیت الوطنی» که عدم مشارکت در انتخابات را اعلام کرده است در رابطه با پیامدهای سیاسی اقدامات اخیر گفت: افراد مسلح عامل قتل و ترور فعالان و مخالفان، در واقع نظام فعلی را به صورت تدریجی به قتل می رسانند و فقط به تظاهرات کنندگان که روز به روز به قدرت و تاثیر و محبوبیت افزوده می شود، کمک می کند.

تاکنون چند نهاد سیاسی مدنی از جمله البیت الوطنی، الحزب الشیوعی، حزب الشعب للاصلاح، الاتحاد العراقی للعمل والحقوق، جنبش نازل آخذ حقی، الجبهه المدنیه الدیمقراطیه و تیار بناة العراق، در اعتراض به ترورها خروج از انتخابات یا تعلیق مشارکت خود را اعلام کردند.

در همین راستا «رائد فهمی»، دبیر حزب کمونیست عراق به العربی الجدید گفت که تعلیق مشارکت در انتخابات یا عدم مشارکت در آن از سوی برخی طرف ها، در نتیجه عدم اقدام دولت عراق در شناسایی قاتلان تظاهرات کنندگان و فعالان از جمله ایهاب الوزنی است بنابراین مشارکت در انتخابات در این وضع غیرمنطقی است.

از طرفی دیگر «عمار النعیمی»، عضو جنبش نازل آخذ حقی با اشاره به نبود آشکار رقابت سالم بین نیروهای سیاسی ملی جدید و نیروهای سیاسی دیگر که قصد کنترل اوضاع سیاسی را دارند، گفت اکثریت نهادهای سیاسی بیرون آمده از دل تظاهرات، آماده مشارکت در انتخابات هستند اما نبود پاکدستی و بی‌ضابطه گری سلاح و تهدید برخی نامزدها، مانع از تداوم فعالیت آنها می شود.

در واکنش به این مسائل «عبدالله الرکابی»، پژوهشگر و تحلیلگر مسائل سیاسی نیز توضیح داد که خروج و تعلیق مشارکت بسیاری از نیروهای مدنی از انتخابات آتی، خروج نیروهای نماینده های جنبش تظاهرات را به دنبال خواهد داشت از این رو تداوم این وضعیت موجب می شود تنوع در انتخابات آتی از دست برود و این موضوع ناراحتی جامعه بین المللی و سازمان های جهانی را برمی انگیزد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024