جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 10.05.2021, 22:43

شلیک اخطار ناوچه آمریکایی به قایق‌های تندروی سپاه

بی‌بی‌سی: مانورهای ‘خطرناک’ قایق‌های سپاه در نزدیکی ناوهای آمریکایی هم زمان با گزارش ها مبنی بر پیشرفت در مذاکرات هسته ای رخ داده است

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) می‌گوید یک ناوچه گارد ساحلی ایالات متحده روز دوشنبه حین عبور از تنگه هرمز پس از نزدیک شدن ۱۳ قایق نیروی دریایی سپاه پاسداران، به شلیک حدود ۳۰ تیر اخطار اقدام کرده است.

این دومین بار در ظرف یک ماه گذشته است که شناورهای آمریکایی در واکنش به آنچه رفتار «غیرایمن» و «غیرحرفه‌ای» قایق‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌خواند به شلیک اخطار مبادرت کرده‌اند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، روز دوشنبه (۱۰ مه) به خبرنگاران گفت که قایق‌های ایرانی امروز با سرعت زیاد به حدود ۱۳۷ متری شش شناور آمریکایی از جمله یو‌اس‌اس مونتری نزدیک شدند که در حال اسکورت زیردریایی جورجیا بودند. این زیردریایی از قابلیت پرتاب موشک‌های هدایت شونده برخوردار است.

جان کربی گفت پس اجرای همه شگردهای معمول اخطار از جمله به صدا درآوردن بوق کشتی و پیام‌های رادیویی، ناوچه «مائوئی» با مسلسل کالیبر ۵۰ حدود ۳۰ تیر اخطار شلیک کرد.

او افزود: «پس از دور دوم شلیک اخطار، ۱۳ قایق‌ سریع‌السیر نیروی دریایی سپاه از محل دور شدند.»

نیروی دریایی آمریکا حدود یک ماه پیش از وقوع حادثه‌ای مشابه در خلیج‌فارس خبر داده بود.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای گفته بود که در روز ۱۵ آوریل امسال ۱۱ قایق نیروی دریایی سپاه چند بار به ناو یو‌اس‌اس لوئیس بی. پولر، ناوشکن پال همیلتون، و ناوچه‌های فایربولت، سیروکو، رنگل و مائوئی نزدیک شدند.

براساس آن بیانیه، کشتی‌های آمریکایی درحال انجام مانور مشترکی با هلی‌کوپترهای آپاچی‌ای اچ ۶۴-ای ارتش در آب‌های بین‌المللی شمال خلیج فارس بودند.

ناوگان پنجم آمریکا گفت: «قایق‌های سپاه مکررا از فاصله خیلی نزدیک و با سرعت زیاد از جلو و عقب کشتی‌های آمریکایی رد شدند. از جمله یک بار از فاصله ۴۵ متری کشتی پولر و ۱۰ متری دماغه مائوئی عبور کردند.»

ارتش آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به ندرت از رفتار “آزارنده” قایق‌های سپاه علیه کشتی‌های خود در خلیج فارس خبر می‌داد.

دونالد ترامپ در دوره رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۱۶ تهدید کرده بود که اگر رئیس‌جمهور شود، باید به قایق‌های سپاه که به ناوگان دریایی آمریکا نزدیک شوند شلیک کرد.

مقام‌های سپاه گفته‌اند که رفتارشان در چارچوب مقررات است. سپاه پاسداران غالبا این اقدامات را در چارچوب حق ایران برای حفاظت از مرزهایش تعریف می‌کند. ایران به حضور نیروی دریایی آمریکا در نزدیکی آب‌هایش بدبین است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024