جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 28.02.2021, 20:35

برگزاری نشست اقتصادی ایران و اروپا پس از دو ماه تعویق «به دلیل اعدام روح‌الله زم»

رادیو فردا: نشست اقتصادی ایران و اروپا قرار است از روز دوشنبه ۱۱ اسفند به مدت سه روز و به صورت مجازی برگزار شود.

این نشست قرار بود دی‌ماه امسال برگزار شود و مقامات ارشدی چون محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آن سخنرانی کنند، اما ربودن روح‌الله زم مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز» توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی و سپس اعدام وی سبب شد که این نشست به تعویق بیفتد.

فهرست سخنران‌ها که در سایت «نشست اقتصادی ایران و اروپا» منتشر شده است، نشان می‌دهد که دیپلمات‌های ارشد ایران و اروپا در این نشست سخنرانی نخواهند کرد.

از اتحادیه اروپا قرار است انریکه مورا بناونت معاون سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا همراه با مایکل باک رئیس سازوکار مالی موسوم به «اینس‌تکس» برای کمک به تجارت ایران و اروپا سخنرانی کنند.

از طرف ایران نیز پیمان سعادت، دستیار وزیر خارجه در امور اتحادیه اروپا، همراه با حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت سخنرانی خواهند کرد.

این نشست در راستای کمک به افزایش تجارت غیرنفتی ایران و اروپا و همچنین همکاری‌های علمی و فن‌آوری برگزار می‌شود.

تجارت ایران و اتحادیه اروپا بعد از تحریم‌های آمریکا به شدت سقوط کرده است.

اتحادیه اروپا قبل از تحریم‌ها، در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۰ میلیارد یورو واردات از ایران داشت که حدود ۱.۷ میلیارد یورو آن محصولات غیرنفتی بود.

اروپا از اواخر سال ۲۰۱۸ خرید نفت از ایران را متوقف کرد و کل وارداتش از ایران در سال گذشته میلادی فقط ۷۱۰ میلیون یورو بوده است.

بدین ترتیب، غیر از قطع خرید نفت، حتی واردات غیرنفتی اتحادیه اروپا از ایران طی سه سال گذشته کمتر از نصف شده است.

به گزارش نهاد آماری کمیسیون اروپا، یورواستات، صادرات اتحادیه اروپا به ایران نیز از ۱۱ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۷ به سه میلیارد و ۷۵۰ میلیون یورو در سال گذشته میلادی سقوط کرده است.

اتحادیه اروپا می‌گوید از بازگشت ایران و آمریکا به برجام استقبال می‌کند و در تلاش است توافق هسته‌ای حفظ شود. با این‌حال، ایران انتظار دارد اول آمریکا تحریم‌ها را لغو کند؛ موضوعی که واشینگتن آن را رد کرده است.

ایران به رغم راه‌اندازی سازوکار مالی اینس‌تکس، اتحادیه اروپا را متهم کرده که گامی اساسی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و افزایش تجارت دوجانبه برنداشته است.

ایران به غیر از تحریم‌ها، با مشکل قرار گرفتن در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی، «اف‌ای‌تی‌اف»، نیز مواجه است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024