شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 23.02.2021, 10:24

واکسیناسیون عمومی کرونا در افغانستان آغاز شد

خبرگزاری آناتولی: روند واکسیناسیون عمومی کرونا در افغانستان امروز سه‌شنبه طی مراسمی در کاخ ریاست جمهوری با حضور محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور، معاون وی و سفیر هند در کابل برای کارمندان بهداشتی، نیروهای امنیتی و خبرنگاران آغاز شد.

انیسه شهید، خبرنگار «طلوع نیوز» اولین فردی بود که واکسن کرونا را دریافت کرد. در این مراسم به شمار دیگری به نمایندگی از نهادهای امنیت ملی، پلیس، ارتش و کارکنان بهداشتی واکسن کرونا تزریق شد.

رئيس‌جمهور افغانستان در این مراسم ویروس کرونا را فاجعه‌ای خواند که جهان را زمین‌گیر کرد و افزود: در افغانستان تحلیل ابتدایی این بود که خطرات به مراتب بیش‌تر باشد، اما با تدبیر این خطرات در جریان موج اول و دوم مدیریت شد.

غنی افزود: خطر کرونا رفع نشده است و انواع جدیدش همیشه در حال بروز است. از مردم می‌خواهیم با استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی از شیوع این بیماری جلوگیری کنند.

وی، کارکنان بهداشت را «قهرمانان» واقعی در امر مبارزه با ویروس کرونا خواند و گفت: «منار یادبود برای قربانیان کارکنان بهداشتی که در خط نخست مبارزه با این ویروس جان باخته‌اند، ساخته می‌شود. از هند بابت کمک واکسن کرونا به کشور تشکر می‌کنیم. مرحله اول با ۵۰۰ هزار دوز آغاز می‌شود و یک آزمون برای وزارت بهداشت و مردم افغانستان است. تلاش برای فراهم‌ کردن منابع برای مرحله دوم ترزیق واکسن کرونا که ۴۰ درصد جمعیت کشور را پوشش می‌دهد، ادامه دارد».

در همین راستا، وحید مجروح، سرپرست وزارت بهداشت عمومی افغانستان نیز تاکید کرد: «ویروس کرونا در مرحله اول به کارمندان بهداشتی، نیروهای امنیتی و کارمندان رسانه‌ای تزریق می‌شود. دریافت عادلانه واکسن کرونا مسئولیت مهم این وزارت‌خانه است و از مردم، نهادهای مدنی و رسانه‌ها می‌خواهیم که با این نهاد برای اجرای این مسئولیت همکاری کنند».

همچنین رودرندرا تاندون، سفیر هند در کابل اظهار داشت:‌ «شیوع کرونا نشان داد که همبستگی جهانی لازم برای مبارزه با این ویروس شکل نگرفته است. کمک دهلی‌نو به افغانستان تلاشی برای ایجاد همبستگی جهانی برای مبارزه با ویروس کروناست».

براساس آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت افغانستان، از زمان شیوع کرونا تاکنون بیش از ۵۵ هزار و ۶۰۰ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند. همچنین حدود ۴۹ هزار بیمار بهبود یافته و بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نفر نیز جان باخته‌اند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024