جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 22.02.2021, 15:48

انباشت ۴۰۰ هزار تن گوشت قرمز در سردخانه‌های کشور

ایلنا: بر اساس آمار جمعیت دام سبک کشور نزدیک به ۷۲ میلیون راس است و دامداری‌های کشور و دامداران در ماه آخر سال ۳۰۰ هزار راسی دام آماده عرضه در دامداری‌های خود دارند. نتیجه افزایش جمعیت دام در کشور افزایش تولید گوشت قرمز بوده است، به نحوی که در سالجاری ۸۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید شده است.

همزمان با افزایش تولید به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مراکز پر مصرف و همچنین کاهش توان اقتصادی خانوار‌ها شاهد کاهش قابل توجه در مصرف هستیم. برخی منابع کاهش میزان مصرف گوشت قرمز را ۴۰ درصد و منابعی دیگر ۴۵ درصد عنوان می‌کنند.

منصور پوریان رئیس شورای تامین دام کشور، مدعی شد به دلیل مشکلات ذکر شده از ۸۰۰ هزار تن گوشت قرمز تولیدی در سالجاری تاکنون ۴۰۰ هزار تن آن به صورت منجمد در سردخانه‌ها انباشت شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر ۸۰۰ هزار تن وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه واردات ۳۳ هزار تن گوشت منجمد خارجی را نیز داده است.

به گفته پوریان؛ انباشت گوشت قرمز تولید داخل در پی کاهش مصرف همراه با وارداتی که به اعتقاد او در زمان مازاد بیش از نیمی از تولید بی‌معنا است و موجب شده دامداران با بازار بی‌رمق روبه‌رو شوند که فرصت را برای سودجویی افراد فرصت طلب فراهم کرده است.

وی قیمت بالای گوشت قرمز در خرده فروشی‌ها به رغم قیمت خرید پایین دام از دامداران را گواه حضور این افراد دانست.

بشتربخوانید:افزایش قیمت گوشت قرمز در هفته پیش رو/ کاهش عرضه دام در پی بارندگی‌ها

پوریان با تاکید بر اینکه در حال حاضر قیمت گوشت گوسفندی در خرده فروشی‌ها به صورت کاذب به بیش از ۱۳۰ هزار تومان افزایش یافته است، اظهار کرد: با توجه به قیمت خرید دام از دامداران قیمت گوشت قرمز دام سنگین برای مصرف کننده نباید بیش از ۹۰ هزار و دام سبک بیش از ۱۰۰ هزار تومان باشد.

وی قیمت خرید هر کیلوگرم گوساله درب دامداری را ۳۸ هزار تومان و هر کیلو گوسفند را ۴۷ هزار تومان عنوان کرد.

روز گذشته دبیر کارگروه تنظیم بازار خبر داد که اواخر هفته جاری با حذف دلالان هر کیلو گوشت دام سنگین را با قیمت حدود ۱۰۰ هزار تومان و هر کیلوگرم دام سبک را با قیمت ۱۲۰ هزار تومان به دست مصرف کنندگان می‌رساند. این در حالی است که فعالان بازار تولید و عرضه گوشت قرمز معتقدند با قیمتی که دام از دامدار خریداری می‌شود قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز حداقل ۱۰ تومان باید کمتر از این نرخ باشد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024