شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 26.01.2021, 21:24

همه‌چیز درباره برادر اسحاق حهانگیری

روزآروز

مهدی جهانگیری سه‌سال پیش «ریشه فساد» بود اما امروز معلوم شد یک‌سال‌ونیم به زندان می‌رود

۱. سخن‌گوی قوه‌قضا امروز خبر داد مهدی جهانگیری، برادر معاون‌اول رئيس‌جمهور، رئیس گروه مالی «گردشگری» و نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران، به چهار سال زندان و جزای نقدی به جرم قاچاق ارز محکوم شده.

جهانگیری به اتهام «قاچاق حرفه‌ای ارز» به دو سال حبس و ضبط بیش از ۸۴۰ هزار دلار و همچنین ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان جریمه محکوم شده.

یک اتهام دیگر او «به‌دست آوردن مال نامشروع» اعلام شده که در این پرونده نیز او به دو سال حبس و بیش از ۴۵ میلیارد تومان جریمه محکوم شده.

قانون مجازات اسلامی مقرر کرده کسی که چند محکومیت‌ حبس دارد، محکومیت اشد را می‌کشد؛ یعنی کلا حکم زندان جهانگیری دوسال است و با درنظرداشتن، شش‌ماه دوران بازداشت‌اش در سال ۱۳۹۶، او  حدودا یک و نیم سال زندان دارد.

۲. مهدی جهانگیری مهر سال ۹۶ به اتهام «اخلال اقتصادی» از سوی سپاه استان کرمان بازداشت شد و همان‌زمان غلامعلی ابوحمزه، فرمانده سپاه کرمان، گفت مهدی جهانگیری، «یکی از ریشه‌های فساد» است.

رسانه‌های مخالف دولت روحانی همان زمان نوشتند که جهانگیری از سال ۹۰ و در هم‌کاری با اسفندیار رحیم‌مشایی، چهره‌ نزدیک‌به احمدی‌نژاد، به رانت‌خواری و فساد مشغول بوده.

اسفند همان سال، او با گذاشتن وثیقه آزاد شد؛ چه قدر وثیقه؟ رسانه‌های اصول‌گرا آن ‌زمان مدعی شدند: «وثیقه مهدی جهانگیری با رافت اسلامی، شش‌هزار میلیاردتومان بوده و با فشار و لابی‌گری، به هزار میلیاردتومان کاهش داشته- هزارمیلیاردتومان ناقابل؛ یک تریلیون تومان- یک با دوازده صفر.

۳. اگرچه جهانگیری را سه‌سال پیش #سپاه بازداشت کرده بود اما  ۱۷ آبان امسال ناگهان خبر، گزارش و عکس مفصل رسید از این‌که قرارگاه خاتم‌الانبیای #سپاه یک قرارداد ۲۰هزارمیلیارد تومانی با مهدی جهانگیری، مدیر گروه گردشگری، امضا کرده برای توسعه مجتمع فولاد بناب.

۴. «گروه مالی گردشگری چیست؟ یک مجموعه مالی که از میان کارهای‌اش، بانک‌ گردشگری را می‌شناسیم و البته کارش تنها بانک‌داری نیست؛ در قالب پنج هلدینگ اصلی در «بانک‌داری»، «گردش‌گری»، «صنعت ساختمان»، «نفت، گاز و پتروشیمی» و «صنعت و معدن» کار می‌کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024