شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 19.01.2021, 19:31

آمریکا چند نهاد را از تحریم‌های خود علیه انصارالله یمن معاف کرد

ایرنا: آمریکا چند سازمان و گروه بین‌المللی از جمله سازمان ملل و صلیب سرخ را از تحریم‌های خود علیه جنبش انصارالله (حوثی‌های یمن) یمن معاف کرد.

به گزارش رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا سه‌شنبه شب در یادداشتی در تارنمای خود اعلام کرد که هدف از معافیت‌ها این است که گروه‌های امدادرسانی بتوانند از پروژه‌های انساندوستانه، ایجاد دموکراسی، آموزش و حفاظت از محیط زیست در یمن حمایت کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا روز ۲۲ دی ماه اعلام کرد که قصد دارد نام جنبش انصارالله یمن را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد. «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز گفت که وزارتخانه تحت امرش تصمیم خود برای قرار دادن نام انصارالله در فهرست «سازمان تروریستی خارجی» را به کنگره ابلاغ کرده است.

این تصمیم با مخالفت‌های گسترده بین المللی و داخلی در آمریکا مواجه شد. ۲۶ عضو مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه در نامه‌ای به پمپئو نسبت به تروریستی خواندن انصارالله یمن اعتراض کردند و خواستار ارائه اطلاعات لازم برای این تصمیم شدند.

«جیک سالیوان» نامزد مشاور امنیت ملی در دولت جو بایدن نیز مخالفت خود را با تصمیم دولت دونالد ترامپ برای تروریستی خواندن انصارالله اعلام کرد و گفت که این اقدام فقط رنج بیشتری بر مردم یمن تحمیل می‌کند.

از سوی دیگر، «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن خواستار تجدید نظر آمریکا در تصمیم خود مبنی بر تروریست خواندن جنبش انصارالله یمن شد و گفت: نگرانی ما از این است که  قرار دادن نام حوثی‌ها (جنبش انصارالله) در فهرست سازمان‌های تروریستی، تاثیری نگران کننده روی همه طرف‌های درگیر بگذارد.

«دیوید بیزلی» مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل هم با یادآوری وضعیت کشور فقیر و جنگ زده یمن و نیاز به کمک‌های بشردوستانه در باره پیامد تروریست خواندن جنبش انصارالله هشدار داد و گفت: تروریست خواندن جنبش انصارالله از سوی آمریکا به منزله اعدام صدها هزار یمنی است.

با وجود اقدام خصمانه دولت ترامپ، «محمد عبدالسلام» رییس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن و سخنگوی جنبش انصارالله گفت: انصارالله با وجود تصمیم واشنگتن در تروریست خواندن این جنبش، از مذاکرات صلح با سازمان ملل و عربستان خارج نخواهد شد.

«دومینیک استیل‌هارت» مدیر اجرایی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز تصریح کرد که تصمیم آمریکا فعالیت‌های بشردوستانه و حیاتی در یمن را محدود و با مانع رو برو خواهد کرد. وی از کشورهایی که تحریم‌های آمریکا را اعمال خواهند کرد خواست تا مشکلات بشردوستانه را مد نظر قرار داده و هرگونه تأثیر منفی بر جمعیت و کمک‌های بی طرفانه در یمن را کاهش دهند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024