جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 19.01.2021, 19:15

ایران بیش از ۴۲ میلیون دوز واکسن کرونا وارد می کند

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده ۴۲.۳ میلیون دوز واکسن کرونا خریداری و وارد می‌شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، منصور کبگانیان شامگاه سه شنبه در حاشیه یکصد و چهل و سومین نشست شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور با عنوان “بررسی وضعیت و چالش های تولید و خرید واکسن کرونا” افزود: طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت در نشست امروز واکسن کوید ۱۹ از سه طریق در حال تهیه است.

وی اظهار داشت: میزان ۱۶.۸ میلیون دوز از طریق کواکس است که شرط ما برای سازمان بهداشت جهانی (دبلیو اچ او) این بوده است که این واکسن با پلتفرم فایزر آمریکایی نباشد.

کبگانیان ادامه داد: رقم بعدی ۲۵ میلیون دوز واکسن از طریق واردات به غیر از سازمان بهداشت جهانی (دبلیو اچ او) است که به نظر می رسد این رقم پوشش خوبی برای سنین مختلف جامعه باشد.

وی با بیان اینکه جمع واکسن وارداتی که قرار است وارد کشور شود حدود ۴۲.۳ میلیون دوز است اضافه کرد: البته پیش بینی می شود که ۲۵ میلیون دوز واکسن نیز تا اردیبهشت یا حداکثر خردادماه سال ۱۴۰۰ از سوی تولیدکنندگان و فناوران داخلی و شرکت های دانش بنیان در عرضه شود.

کبگانیان با تاکید براینکه، در نشست امروز عدم خرید واکسن از معدود کشورهایی که دشمن شناخته شده ایران هستند مورد تاکید قرار گرفت افزود: چراکه برخی از این واکسن ها بر پایه پلتفرم های ناشناخته هستند.
کبگانیان در عین حال حمایت از تولید ملی واکسن در کنار خرید این محصول را از کشورهای تولید کننده بسیار ضروری دانست و گفت: این مهم جز وظایف ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور است.

۹ شرکت ایرانی در حال تهیه واکسن کرونا
کبگانیان در ادامه اظهارکرد: شاید فاز اضطراری تولید واکسن کرونا به یکسال تقلیل پیدا کرده باشد که به طور معمول برای تهیه  چنین واکسنی پنج سال زمان ارائه مجوزها لازم است.

او افزود: البته مشاهده سابقه تاریخی تولید برخی از واکسن ها همچون واکسن ابولا در دنیا نشان می دهد که تاییدیه آن  ۲۰ سال نیز به طول انجامیده است، یا بیماری های واگیر دار به ۱۵ سال و برخی نیز چند دهه زمان برده است.

کبگانیان افزود: اگر بخواهیم آمار کلی را ارائه کنیم به این صورت است که ۹ شرکت ایرانی در حال تولید ۶ نوع واکسن در چهار پلتفرم هستند به عبارت دیگر در آینده نزدیک ایران تمامی تکنولوژی ها و پلتفرهای واکسن را خواهد داشت که  به برخی فازها در اسفندماه و برخی دیگر نیز خرداد سال ۱۴۰۰ دسترسی خواهیم داشت.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024