پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 14.01.2021, 14:19

رئیس توییتر: بستن حساب ترامپ اقدامی 'درست' اما 'خطرناک' بود

بی بی سی: جک دورسی، رئیس و یکی از بنیان‌گذاران شبکه اجتماعی توییتر از بستن حساب شخصی دونالد ترامپ دفاع کرد و گفت این تصمیم درستی بوده است با این حال، از آنچه “شرایط فوق العاده و غیرقابل تحمل” در مورد تعلیق دائمی آقای ترامپ توصیف کرد، ابراز ناراحتی کرد.

او همچنین این اتفاق را شکستی برای توییتر خواند که نتوانسته “گفتگوی سالم” را در این شبکه اجتماعی گسترش دهد.

در پی حمله گروهی به کنگره آمریکا در روز ششم ژانویه، حساب های شخصی رئیس جمهور آمریکا در شبکه های اجتماعی و ویدئویی توییتر، یوتیوب و فیسبوک معلق یا بسته شده است.

آقای دورسی در یک رشته توییت توضیح داد که تصمیم بستن حساب آقای ترامپ بر اساس اطلاعات موثق درباره تهدیدها در داخل توییتر و حتی خارج از آن گرفته شده است.

اقدام توییتر در بستن حساب آقای ترامپ با تایید و انتقاداتی رو به رو شده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و آندرس مانوئل لوپز ابرادور، رئیس جمهور مکزیک، هر دو با اینکه از طرفداران ترامپ نیستند از این اقدام توییتر انتقاد کردند و آن را نقض آزادی بیان خواندند. سخنگوی خانم مرکل به نقل از او گفته بود که این تصمیم توییتر “مشکل ساز” خواهد بود و آقای لوپز هم آن را “سانسور” خوانده است.

آقای دورسی در رشته توییت خود افزود که از این تصمیم خوشحال نیست و به آن افتخار نمی‌کند.

آقای دورسی بار دیگر تاکید کرد که بستن حساب توییتر آقای ترامپ پس از “هشدار واضح” به او بوده است.

او همچنین پذیرفت که این حرکت می‌تواند برای اینترنت آزاد تبعاتی داشته باشد.

آقای دورسی نوشت: “مجبور شدن به چنین اقداماتی باعث چند پاره شدن گفت و گو های عمومی می‌شود. این مساله در میان ما تفرقه ایجاد می‌کند... و می‌تواند نمونه‌ای از اتفاقی باشد که من احساس می‌کنم خطرناک است.”

او در توییت‌های خودش به انتقادها درباره اینکه یک گروه از روسای شرکت‌های فن‌آوری می‌تواننند تصمیم بگیرند که صدای چه کسی در فضای اینترنت شنیده شود و صدای چه کسی خاموش شود و همچنین اتهامات درباره سانسور اشاره کرد.

او گفت: “یک شرکت در یک تصمیم برای پالایش کار خود با اقدام دولت‌ها در جلوگیری از دسترسی مردم فرق دارد با این حال می‌تواند حسی مشابه ایجاد کند.”

گروهی با انتقاد از اقدامات توییتر در حذف حساب‌های کاربری و یا حذف مطالب از توییتر، این اقدامات را مغایر متمم اول قانون اساسی ایالات متحده آمریکا درباره حق آزادی بیان دانستند.

اما شرکت‌های بزرگ فناوری میگویند که آنها شرکتهای خصوصی هستند و نه مجریان دولت و وقتی آنها فضای شبکه اجتماعی خود را اداره می‌کنند این قانون شامل آنها نمی‌شود.

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا که از هفته آینده کار خود را رسما آغاز میکند گفته است که از شرکت‌هایی مثل فیسبوک و توییتر می‌خواهد که بیشتر جلوی خبرهای جعلی و نفرت پراکنی را بگیرند.

او پیشتر گفته بود که می‌خواهد “بند ۲۳۰ ” قانون را لغو کند، قانونی بر اساس آن کسی نمی‌تواند از شرکت‌های مالک شبکه های اجتماعی بابت محتوایی که دیگران در این فضاها منتشر می‌کنند شکایت کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024