جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 13.01.2021, 16:17

موج بازداشت فعالان کرد؛ دستکم ۲۶ بازداشت و احضار در هفته جاری

طی روزهای اخیر شهرهای مختلف استان کردستان و دیگر شهرهای کردنشین غرب کشور شاهد موج جدیدی از بازداشت، احضار و فشارهای قضایی و امنیتی بر شهروندان و فعالان کرد بوده است. طی روزهای گذشته دستکم ۲۶ شهروند در شهرهای مهاباد، مریوان، ربط، بوکان، سروآباد و سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و یا به نهادهای امنیتی احضار شدند. بازداشت این شهروندان در بعضی موارد بدون ارائه حکم بازداشت و گاها به همراه ضرب و شتم، تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی هفته جاری شهرهای مختلف استان کردستان و دیگر شهرهای کردنشین شاهد موج جدیدی از بازداشت و احضار و فشارهای قضایی و امنیتی علیه شهروندان و فعالان کرد بوده است.

طی این مدت دستکم ۷ شهروند اهل شهرستان مریوان به نام های جبار پیروزی، سلمان ادوای، زانیار معتمدی، سیروان کریم زاده، کاروان مینویی و دانا صمدی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند و کارو علیداد نیز پس از احضار به اداره اطلاعات این شهر مورد بازجویی قرار گرفت و پس از چند ساعت با اخذ تعهد کتبی آزاد شد.

از این میان بازداشت زانیار معتمدی با ضرب و شتم همراه بوده است.

در سنندج نیز آرام یوسفی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و امیر رضایی، آرام مرادیان و کامل نوری به اداره اطلاعات این شهر احضار و پس از چند ساعت بازجویی و اخذ تعهد کتبی آزاد شد.

طی این مدت شپول خضرپور، ایمان عبدی، سوران حسین‌زاده، دریا طالبانی، سالار رهوی، افشین مام احمدی و سیروان نوری توسط نیروهای امنیتی در مهاباد بازداشت شدند.

همچنین ۲ تن از دانشجویان دانشگاه خوارزمی به نام های فرزاد سامانی و صهیب بادروج در خوابگاه این دانشگاه در کرج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

بازداشت این شهروندان در خوابگاه دانشگاه در حالی صورت گرفته است که مطابق قانون ورود هرگونه نیروی نظامی و امنیتی به دانشگاه ممنوع است.

از میان این شهروندان فرزاد سامانی پیشتر نیز سابقه بازداشت و محکومیت در دادگاه انقلاب را دارد.

در خبری دیگر روز شنبه ۲۰ دی ۹۹، سه شهروند در شهر ربط از توابع سردشت به نام های بهمن یوسف‌زاده، فرهاد و فریدون موسی‌پور توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

بازداشت بهمن یوسف‌زاده که دانشجوی دانشگاه پیام‌نور مهاباد است، همراه با تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی، صورت گرفته است.

همچنین در بوکان خانم عظیمه ناصری، روز شنبه ۲۰ دی ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. بازداشت خانم عظیمی نیز همراه با تفتیش منزل صورت گرفته است.

در شهرستان سروآباد نیز دو شهروند به نام های اکرم ادوایی و سیامک ادوایی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت، سرنوشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی در دست نیست. با این حال سابقه حاکمیت در این قبیل موارد که با بازداشت گستره شهروندان همراه بوده باعث افزایش نگرانی در خصوص اخذ اعترافات اجباری و تحت فشار قرار دادن این شهروندان شده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024