پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 13.01.2021, 10:36

تلاش برای توقف اجرای حکم اعدام کشتی‌گیر خوزستانی

روز شنبه ۲۰ دی‌ماه ، خبری مبنی بر احتمال اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام  مهدی علی‌حسینی، کشتی‌گیر فرنگی‌کار اهل اندیمشک منتشر شد. مهدی علی‌حسینی در سال ۱۳۹۴ پس از یک درگیری در شهر دزفول استان خوزستان به اتهام قتل بازداشت و سپس به قصاص محکوم شده بود.

به گفته برخی از دوستان و نزدیکان این کشتی‌گیر ۲۹ ساله، مهدی علی‌حسینی را روز شنبه به قرنطینه زندان برده بودند تا حکم وی در سحرگاه روز یک‌شنبه اجرا شود. هم‌زمان با انتشار این خبر برخی از چهره‌های شناخته شده ورزش کشتی در ایران با ورود به ماجرا و تقاضا از خانواده مقتول برای بخشیدن مهدی علی‌حسینی، روز دوشنبه ۲۲ دی‌ماه برادر مهدی علی‌حسینی به خبرگزاری ایسنا گفت: «به ما برای جلب رضایت خانواده مقتول، یک هفته زمان داده شد».

حمزه علی‌حسینی به ایسنا گفت بود که «قرار بود راس ساعت ۶ صبح یکشنبه حکم اعدام اجرا شود که با واسطه‌گری بزرگان اندیمشک، سیاسیون و ورزشکاران، یک هفته به ما فرصت داده شد تا بتوانیم رضایت خانواده مقتول را جلب کنیم».

برادر این کشتی‌گیر خوزستانی گفته بود که با ورود بزرگان کشتی و ملاقات آنها با خانواده مقتول امیدوار به گرفتن رضایت از آنها هستند.

در روزهای گذشته بسیاری از کشتی‌گیران مطرح ایران مانند حمید سوریان برنده مدال طلای کشتی فرنگی المپیک ۲۰۱۲ لندن و نایب رئیس کنونی فدراسیون کشتی ایران خواستار توقف اجرای حکم قصاص مهدی علی‌حسینی شدند.

حمید سوریان از دکتر غلامی غیبی، پدر مقتول، که خود از پزشکان خوشنام و شناخته شده شهر دزفول است، تقاضا کرده بود که از قصاص مهدی علی‌حسینی صرف نظر شود تا این جوان ورزشکار زندگی دوباره ای بدست بیاورد.

حبیب الله اخلاقی یکی دیگر از کشتی‌گیران شناخته شده ایران نیز گفته بود «متاسفانه اشتباهی بوده که چند سال پیش بر اثر یک لحظه غفلت رخ داده و از خانواده دکتر غیبی تمنا دارم با گذشت از قصاص مهدی علی حسینی، این جوان را با هدف رضای خدا مورد بخشش قرار دهد».

بنا به نوشته رسانه‌های داخلی، مهدی علی‌حسینی، سال ۱۳۹۴ در جریان یک درگیری متهم به قتل می‌شود. جزئیات زیادی از پرونده مهدی علی‌حسینی در رسانه‌ها منتشر نشده است.

به گفته یکی از دوستان مهدی علی حسینی « در سال ۱۳۹۴ و در جریان سرقت از منزل دکتر غلام‌غیبی درگیری به وجود میاد و متاسفانه فرزند آقای غیبی کشته می‌شود و سارق از خانه فرار می‌کنند. روز بعد مهدی علی حسینی از اندیمشک به دزفول می‌رود و در آنجا پس از اینکه ماموران پلیس به او مشکوک می‌شوند بازداشت می‌شود. خانواده غیبی مهدی علی حسینی را به عنوان همان سارق ضارب و فراری شناسایی می‌کنند و از آن زمان مهدی در زندان است.»

این فرد نزدیک به مهدی علی حسینی به کمپین حقوق بشر گفت: «در این پنج سال ما خیلی امیدوار بودیم که مهدی تبرئه شود اصلا انتظار نداشتیم که اینقدر ناگهان خبر اجرای حکم مهدی جدی شود».

به گفته این فرد نزدیک به مهدی علی حسینی، این کشتی‌گیر فرنگی‌کار در زندان هم به ورزش ادامه می‌داد و حتی قهرمان مسابقات کشتی زندان هم شده بود. 

پیش‌تر حبیب اخلاقی، مربی کشتی در خوزستان هم درباره مهدی علی حسینی گفته بود: «دورانی که من کشتی را شروع کردم، مهدی علی حسینی با برادر کوچکتر من در یک رده سنی کشتی می گرفت و واقعا کشتی گیر با اخلاق و خوبی است. او عاشق کشتی است و در طی سال های حضور در زندان نیز به مقام قهرمانی مسابقات کشتی زندانیان کشور رسید».

در واکنش به احتمال اجرای حکم اعدام مهدی علی حسینی روز یک‌شنبه ۲۲ دی‌ماه  راب کوهلر، مدیرکل سازمان حمایت از حقوق بشر در ورزش، در توئیتی با اشاره به اعدام نوید افکاری  خواستار واکنش هرچه سریعتر نهادهای بین‌المللی ورزش مانند کمیته ملی المپیک و فدراسیون جهانی کشتی به صدور حکم اعدام برای مهدی علی حسینی کشتی‌گیر فرنگی‌کار خوزستانی شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024