جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 12.01.2021, 12:54

تشکیل کارگروهی برای حل اختلافات آذربایجان و ارمنستان

یورونیوز: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه در مسکو میزبان اولین دور گفت‌وگوهای الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان پس از جنگ قره‌باغ بود تا درخصوص مسائل مرتبط با این منطقه گفتگو کنند.

منابع خبری یکی از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوهای روز دوشنبه را «تلاش برای پیشبرد صلح میان دو کشور ارمنستان و آذربایجان» و در ادامه «بازگشایی مسیرهای حمل و نقل در منطقه‌ای که حدود سه دهه صحنه درگیری میان دو کشور بوده است» ذکر کردند.

گفت‌وگوی رئیس جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان در مسکو دو ماه پس از برقراری آتش بس میان این دو کشور با میانجی‌گری روسیه انجام شده است.

در پی برقراری این آتش‌بس که به آخرین جنگ در قره‌باغ پایان داد، جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر ایجاد گذرگاهی که خاک اصلی جمهوری آذربایجان را به نخجوان متصل کند، به توافق رسیدند.

آقای پوتین پس از دیدار ۴ ساعته خود با رئیس جمهور آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان در کرملین با ابراز خوشحالی از اینکه صلح میان دو کشور با موفقیت برقرار شده است از پاسخ مثبت آنان به میانجیگری طرف روسی با هدف «جلوگیری از خونریزی، تثبیت اوضاع و دستیابی به آتش‌بس پایدار که به نفع مردم دو کشور و منطقه است»، قدردانی کرد.

رئیس جمهور روسیه در ادامه گفت که مقام های ارشد ارمنستان، آذربایجان و روسیه یک کارگروه برای بحث در مورد احیای مسیرهای حمل و نقل در منطقه تشکیل می‌دهند.»

آقای پوتین همچنین خبر داد که ۲۳ پست بازرسی در منطقه استقرار صلحبانان روسی وجود دارد. بر اساس توافق صلح میان آذربایجان و ارمنستان، روسیه حدود ۲ هزار صلحبان را برای مدت ۵ سال در منطقه قره‌باغ مستقر می‌کند.

حال آقای پوتین با تأکید بر این نکته که اکنون اوضاع در منطقه آرام است، گفت: «برای بازگشت ایمن آوارگان داخلی و پناهندگان اقدامات زیادی انجام داده‌ایم و از چهاردهم نوامبر تا کنون بیش از ۴۸ هزار نفر به قره‌باغ بازگشتند.» همچنین با میانجیگری روسیه، تبادل زندانیان و اجساد کشته شده‌ها انجام شده است.

توافق صلح قره‌باغ در حالی به عنوان یک پیروزی بزرگ در آذربایجان جشن گرفته شد که خشم و اعتراض گسترده ای را در ارمنستان به همراه داشت به گونه‌ای که هزاران ارمنستانی خواستار استعفای نخست وزیر کشورشان شدند. از همین رو معترضان ارمنستانی روز دوشنبه تلاش کردند تا مانع سفر نخست وزیر کشورشان به روسیه شوند که با برخورد پلیس مواجه شدند.

پیشتر نخست وزیر ارمنستان از توافقنامه صلح با آذربایجان به عنوان اقدامی دردناک اما ضروری دفاع کرده بود که مانع فشار آذربایجان بر کل منطقه قره‌باغ شده است.

جمهوری آذربایجان و ترکیه به عنوان متحد این کشور از زمان آغاز درگیری‌ها در قره‌باغ، مرزهای خود را با ارمنستان بسته اند؛ اتفاقی که اقتصاد ارمنستان را در تنگنا قرار داده است.

بازگشایی مسیرهای حمل و نقل در منطقه قره‌باغ یکی از موضوعات مهم توافقنامه صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان است که هر دو طرف از آن استقبال کرده‌اند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024