شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 06.01.2021, 20:33

شگفتی جورجیا / امیرعلی ابوالفتح

منبع: کانال تلگرام نویسنده

در یکی از حساس ترین‌، نفس‌گیرترین و پرخرج‌ترین انتخابات سناتوری ایالات متحده امریکا، دو نامزد دموکرات توانستند دو سناتور جمهوری‌خواه در ایالت جورجیا را شکست دهند، ایالتی که تا پیش از سوم نوامبر ۲۰۲۰ یکی از دژهای غیر قابل نفوذ جمهوریخواهان به شمار می‌آمد.

پیروزی دموکرات‌ها در جورجیا، سنا، آخرین سنگر جمهوریخواهان در نبرد سرنوشت ساز انتخابات ۲۰۲۰ را در اختیار دموکرات‌ها قرار می‌دهد تا حاکمیت یکپارچه حزب دموکرات به رهبری جو بایدن بر هر دو قوه مجریه و مقننه امریکا تکمیل شود.

با این پیروزی، دولت دموکرات بایدن قادر خواهد بود با خیالی راحت تر، برخی از برنامه‌های جنجالی خود را از مالیات و مهاجرت گرفته تا محیط زیست و “نیودیل سبز” به تصویب کنگره برساند. این وضعیت برای محافظه‌کاران امریکا، کابوسی هولناک به شمار می‌آید؛ بویژه اگر دموکرات‌ها بتوانند با افزایش تعداد قضات دیوان عالی فدرال، به برتری در عالی  ترین نهاد حقوقی و قضایی ایالات متحده دست یابند.

البته تصاحب سنا از سوی دموکرات‌ها، به منزله پایان کشمکش‌ها سیاسی – حزبی در کنگره امریکا نخواهد بود. از بیستم ژانویه، دولت بایدن صرفا با اتکا به یک رای مخصوص معاون ریاست جمهوری، کامالا هریس، در سنا برتری خواهد داشت.

این موضوع بدان معنی است که برای تصویب لوایحی که به آرای بیش از اکثریت نسبی نیاز داشته باشد، کاخ سفید همچنان باید برای جلب نظر تعدادی از سناتورهای جمهوریخواه، وارد چانه زنی شود. درعین حال، به دلیل ضعف انضباطی در کنگره امریکا، در صورتی که چند سناتور دموکرات با لوایح مورد نظر دولت موافقت نکنند – موضوعی که به کرات رخ می‌دهد – دموکرات‌ها نمی‌توانند از برتری شکننده خود در سنا استفاده نمایند.

با این حال، از روز بیستم ژانویه که ریاست سنا برعهده کامالا هریس قرار می‌گیرد و دموکرات‌ها اکثریت کرسی‌های را در اختیار خواهند داشت، ریاست کلیه کمیته‌های اصلی و فرعی سنا به سناتورهای دموکرات واگذار می‌شود و آنان  قادر خواهند بود دستور جلسات کمیته‌ها را تنظیم و به اجرا گذارند؛ موضوعی که در فرآیند قانونگذاری در کنگره امریکا حائز اهمیت است.

اما فارغ از کسب اکثریت درسنا از سوی دموکرات‌ها، موفقیت نخستین سیاهپوست (رالف وارناک) برای تصاحب کرسی سناتوری از ایالت جورجیا؛ ایالتی با سابقه دیرینه نژادپرستی، الهام‌بخش دیگر سیاهپوستانی خواهد بود که قصد دارند دیوارهای نامرئی تبعیض‌نژادی را در ایالات متحده بشکنند و زندگی سیاسی – اجتماعی را در «جنوب» تغییر دهند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024