جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 27.11.2020, 11:40

برگزاری انتخابات محلی در شرق فرات

میدل ایست نیوز: نیروهای دموکراتیک سوریه معروف به (قسد) از رهگذر برگزاری کنفرانس‌ها و دیدارهای مشورتی برای آماده‌سازی مقدمات برگزاری انتخابات محلی در شمال شرق سوریه در تلاش هستند تا واقعیت سیاسی این منطقه را به عنوان اقلیمی مستقل تثبیت کنند.

در همین رابطه، «کنفرانس ملی فرزندان شرق فرات» روز چهارشنبه گذشته به فعالیت‌های خود در شهر الحسکه در شمال شرقی‌ترین نقطه سوریه با حضور ۳۰۰ شخصیت از شیوخ، افراد برجسته عشایر و نمایندگان «تشکیلات خودمختار» و قسد پایان داد.

در پایان این کنفرانس که توسط شورای دموکراتیک سوریه (مسد) به عنوان شاخه سیاسی قسد برگزار شد، بر یکپارچگی اراضی سوریه، احترام به حاکمیت آن و تصویب قانون اساسی با لحاظ کردن حقوق همه گروه‌های قومی، دینی و اجتماعی تاکید شد.

اما یکی از توصیه‌های جالب توجه این کنفرانس مربوط به درخواست آماده‌سازی شرایط برای برگزاری انتخابات محلی در مناطق تحت سیطره تشکیلات خودمحتار کُردها در شمال و شرق سوریه ظرف مدتی کمتر از یکسال است، اقدامی که به عنوان گامی رو به جلو برای تثبیت واقعیت سیاسی حاکم بر منطقه شرق رود فرات است که قسد از سال‌ها پیش بر آن تسلط دارد؛ حزبی که بسیاری بدان به عنوان نسخه سوری «حزب کارگران ترکیه» موسوم به پ ک ک می نگرند. منطقه‌ تحت سلطه قسد شامل همه استان الحسکه، بخش بزرگی از دو استان الرقه و دیرالزور و بخش‌هایی از حومه شمال شرقی حلب می شود که معادل تقریبا یک‌سوم مساحت سوریه است و از ثروت‌مندترین مناطق این کشور از لحاظ وجود نفت، منابع آب و کشاورزی به شمار می رود.

«حکمت حبیب»، رئیس هیات اجرایی مسد در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: هدف اصلی از انتخاباتی که ظرف حداکثر یک سال آتی برگزار خواهد شد، تحقق مشارکت گسترده همه گروه‌ها و قومیت‌های شمال شرق سوریه است. همه امکان حضور در انتخابات را دارند، تشکیلات خودمختار منحصر به احدی نیست بلکه برای همه ساکنان شمال شرق سوریه و شرق الفرات است، از همه گروه‌ها دعوت می شود در انتخابات مشارکت کنند.

از سوی دیگر، «ردیف مصطفی»، عضو انجمن کُردهای مستقل سوریه اظهار داشت: این کنفرانس و نشست‌های دیگر تشکیلات خودمختار، تلاش‌های قسد و مسد برای ورود به فرایند سیاسی سوریه بدون قطع ارتباط با پ ک ک و نظام سوریه است.

وی در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: تلاش‌های مسد برای گفت‌وگو با دمشق و مسکو همزمان با تداوم مناسبات با امریکا و اظهارنظرهای گاه و بی‌گاه درباره آمادگی گفت‌وگو با ترکیه نشانه بن بست سیاسی این گروه‌ها است.

مصطفی افزود: این نشست‌ها و درخواست برای برگزاری انتخابات تنها گام‌هایی برای مشروعیت‌بخشی به تشکیلات خودمختار و معرفی خود به عنوان کنشگری اساسی در شمال شرق سوریه است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024