پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 19.11.2020, 19:27

آیا جو بایدن برای ریاست جمهوری خیلی پیر است؟

دویچه وله: جو بایدن مسن‌ترین رئیس جمهوری جدیدی است که آمریکا تا کنون داشته است. آیا بر عهده گرفتن این مسئولیت می‌تواند او را با مشکلاتی روبرو کند؟ هفت متخصص امید به زندگی وضعیت بایدن را تجزیه و تحلیل کرده‌اند.

خبر پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باعث شد که هر روز عکس‌های تاریخی بیشتری از فعالیت سیاسی طولانی او در کانال‌های تلویزیونی مختلف و شبکه‌های اجتماعی منتشر شوند.

با دیدن این عکس‌ها برخی متعجب شدند که چطور این مرد به گونه‌ای همیشه در رویدادهای سیاسی مهم کشور حضور داشته است؛ از آن جمله در سال ۱۹۷۹ در گفت‌وگوهای خلع سلاح در مسکو، در سال ۱۹۹۲ در جریان جنگ کشورهای بالکان و غیره.

به نوشته فرانکفورتر آلگمانیه این موضوع باعث شد که برخی از جوان‌ترها با احترام و یا حتی کمی ترس و یا با احساس اطمینان از این که بایدن انسان باتجربه‌ای است و همه چیز به زودی بهتر خواهد شد، به این تصاویر نگاه کنند.

از طرف دیگر در چند مورد برخوردهای جو بایدن شک و تردیدهایی را هم ایجاد کرده بود. برای نمونه در روز انتخابات او یکی از نوه هایش را به عنوان پسر فقید خود Beau به حاضران معرفی کرد؛ موضوعی که باعث شادی بیش از حد دشمنان او شد که بلافاصله بتواند بایدن را به پیری یا حتی شروع زوال عقل متهم کنند.

موضوع این است که حتی اگر دونالد ترامپ به زودی کاخ سفید را ترک کند، بایدن باز با این پرسش روبرو خواهد بود: آیا او در ماه ژانویه که سوگند یاد می‌کند و ۷۸ ساله خواهد بود می‌تواند از عهده این مسئولیت طاقت فرسا برآید؟ آیا یک رئیس جمهوری پیر می‌تواند رهبر خوبی باشد؟

امید به زندگی در بایدن و ترامپ

در جریان مبارزات انتخاباتی ، هفت نفر از متخصصان بهداشت به سرپرستی دکتر اولشانسكی به این پرسش‌ها پاسخ دادند. این تیم پرونده پزشکی هر دو نامزد انتخاباتی، جو بایدن و دونالد ترامپ را تجریه و تحلیل کردند و در ماه سپتامبر در اختیار مردم قرار دادند. از جمله آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به پرونده جو بایدن استناد کردند که پزشک شخصی او جزئیات آن را  در دسامبر سال ۲۰۱۹ در دسترس عموم گذاشته بود.

پرونده پزشکی بایدن قطورتر از پرونده پزشکی دونالد ترامپ بود:  کیسه صفرا برداشته شده، کمی افزایش سطح چربی خون، بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات، فیبریلاسیون دهلیزی، سوزش معده، آلرژی و در سال ۱۹۸۸ انجام یک عمل جراحی برای باز کردن شریان مغز.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

با این وجود در این تحلیل هفت پزشک متخصص در پایان، گزارش بسیار خوبی را از وضعیت سلامتی بایدن ارائه می‌دهند. آنها می‌گویند با این که بایدن در ظاهر شکننده به نظر می‌رسد اما شاخص ادامه زندگی او دوره اول ریاست جمهوری حدود ۹۵ درصد است. وضعیت بدنی خوب بایدن، چابکی، والدینی که تا سنین بالا زندگی کرده‌اند، ​​رژیم غذایی، سطح بالای تحصیلات، مراقبت‌های بهداشتی عالی و ازدواج او زمینه ساز خوش‌بینی برای ادامه زندگی بایدن است. این پزشکان امید به زندگی بایدن را ۹۶،۸ پیش‌بینی کرده‌اند.

در مقابل امید به زندگی برای ترامپ از سوی پزشکان ۸۸،۶ سال عنوان شده است. افزایش وزن، مصرف فست فود و هر روز ساعت‌ها جلوی تلویزیون گذراندن از میزان امید به ادامه زندگی ترامپ کاسته است.

پیروزی سن

جو بایدن نه تنها می‌خواهد به عنوان رئیس جمهوری به زندگی خود ادامه دهد، بلکه در پی آن است که شهروندان آمریکا را نسبت به خود متقاعد کند. تحقیقات در باره سن و روند پیری تأیید می‌کند که او در در این مقام نیز از بخت خوبی برخوردار است.

با افزایش سن پویایی و حافظه کوتاه مدت کاهش می‌یابد، اما در حالت ایده‌آل فرد مسن دارای آرامش، تجربه و توانایی تجزیه و تحلیل مسائل پیچیده است.

تا کنون هیچ رئیس جمهوری جدیدی در آمریکا از جو بایدن مسن‌تر نبوده است. با این حال در سطح بین المللی او تنها نیست. نلسون ماندلا هنگام شروع ریاست جمهوری ۷۶ ساله بود، کنراد آدنوئر تا ۸۷ سالگی صدارت خود را در آلمان حفظ کرد، یوزف راتزینگر در ۷۸ سالگی پاپ شد (و در ۸۵ سالگی بازنشسته شد). ماهاتیر محمد رکورددار جهانی در میان سران دولت‌ها است که در ۹۲ سالگی بار دیگر به نخست‌وزیری مالزی انتخاب شد و در ۹۴ سالگی استعفا داد.

در نظام‌های غیردمکراتیک هم زمامدارانی که به کهولت سن رسیده‌اند کم نیستند، با این تفاوت که نه انتخابات و رای مردم که معمولا تنها مرگ آنها را از مسند قدرت دور می‌کند. امیر کویت که اخیراَ درگذشت ۹۱ ساله بود، ملک سلمان، پادشاه عربستان ۸۴ سال دارد و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز که از ۳۱ پیش در راس نظام سیاسی ایران نشسته  حالا۸۱ ساله است و ظاهرا قصدی هم برای واگذاری قدرت ندارد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024