پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 15.10.2020, 17:41

وزیران دفاع قطر و بریتانیا توافق‌نامه نظامی امضا کردند

دویچه وله: وزارت دفاع بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای خبر از امضای توافق‌نامه ناظر بر گسترش همکاری‌های نظامی این کشور با قطر داده است. این توافق‌نامه که ناظر بر تقویت توان نیروی هوایی قطر است، از سوی وزیران دفاع دو کشور امضا شده است.

وزیر دفاع بریتانیا امضای توافق‌نامه نظامی با امیرنشین قطر را فصل جدیدی در مناسبات دفاعی دو کشور دانسته است. به باور او گسترش مناسبات دفاعی دو کشور می‌تواند در خدمت حفظ صلح و استقرار ثبات سیاسی در خاورمیانه باشد.

امضای توافق‌نامه نظامی بین وزیران دفاع بریتانیا و قطر در شرایطی صورت می‌گیرد که اخیرا اسرائیل با فروش جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ آمریکا به قطر مخالفت کرده بود. گفته شده است که بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا و خالد بن محمد العطیه، وزیر دفاع قطر در مراسم افتتاح پایگاه “اسکادران ۱۲” دو کشور، متن این توافق‌نامه را امضا کرده‌اند.

توافق‌نامه دفاعی

در جریان بازدید روز چهارشنبه ۱۴ اکتبر وزیر دفاع قطر از مقر اسکادران مشترک تایفون، توافق همکاری دفاعی دو کشور در فرودگاه نیروی هوایی سلطنتی کانینگسبی امضا شد.

هدف از امضای این توافق‌نامه تقویت توان نیروی هوایی قطر اعلام شده است. نیروی هوایی امیرنشین قطر اخیرا نه فروند هواپیمای هاوک از بریتانیا خریداری کرده است.

ایجاد اسکادران جدید بریتانیا و قطر به معنای گسترش سطح همکاری نظامی این دو کشور است. بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا خرید هواپیماهای هاوک از سوی قطر را گامی مهم در راستای تقویت توان اسکادران مشترک دو کشور اعلام کرده است.

به باور وزیر دفاع بریتانیا، تقویت توان نظامی قطر و به‌ویژه تقویت نیروی هوایی  این امیرنشین می‌تواند در تحکیم امنیت و ثبات در خاورمیانه موثر افتد.

بن والاس امضای این توافق‌نامه را فصل جدیدی در مناسبات دفاعی قدیمی بریتانیا و قطر دانسته است. او با اشاره به همکاری موفقیت‌آمیز در کشور در اسکادران تایفون، از ایجاد اسکادران جدید دو کشور به عنوان اقدامی سودمند و موثر در تامین امنیت هر دو کشور یاد کرده است.

قرار است ظرف مدت ۶۰ هفته و در سایه فعالیت تیمی متشکل از ۳۰ فرد و شرکت تحت قرارداد، اسکادران هاوک ایجاد شود.

افزون بر آن قرار است نیروی هوایی قطر در چارچوب این توافق‌نامه همکاری دفاعی چند فروند هواپیمای تایفون از بریتانیا دریافت کند.

این در حالی است که الی کوهن، وزیر امنیت اسرائیل روز ۱۱ اکتبر مخالفت اسرائیل با تقویت نظامی قطر و فروش جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ آمریکا به این امیرنشین را ابراز داشته بود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024