جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 14.10.2020, 11:37

دختر خردسال پدر و مادر خود را در حمله ارمنستان به گنجه از دست داد

خبرگزاری آناتولی: در حملات موشکی ارتش ارمنستان به مناطق مسکونی شهر گنجه آذربایجان در ۱۱ اکتبر ده غیرنظامی از جمله پدر و مادر نیلای علیوا دختر بچه دو ساله جان باختند.

گونای علیوا، مادر نیلای باردار بود و در حمله ارمنستان به گنجه جان باخت، نیلای با اندکی جراحت از زیر آوار نجات یافت. همچنین در این حمله مادربزرگ نیلای نیز جان باخت.

رعنا قلیوا، عمه نیلای در گفت‌وگو با خبرخبرنگار اظهار داشت: “قرار بود شش روز دیگر تولد دو سالگی نیلای را جشن بگیریم، اما مادر و پدرش در حمله ارمنستان جان باختند، نیلای بی‌تابی مادرش را می‌کند و به او می‌گوییم باز خواهد گشت”.

وی افزود: “شرایط بسیار دشواری است، برادرم و همسرش پس از شش سال درمان صاحب نیلای شدند، گونای چند روز پیش متوجه شده بود که برای بار دوم باردار است و بسیار خوشحال و هیجان‌زده بودند اما هر دو در این حمله جان باختند و نیلای یتیم شد”.

لازم به ذکر است روز ۱۱ اکتبر، ارمنستان به‌رغم آتش‌بس در ساعات نیمه شب به گنجه که دومین شهر بزرگ آذربایجان است، حمله موشکی انجام داد که در پی آن ده غیرنظامی از جمله زنان و کودکان جان باخته و ۳۵ نفر نیز مجروح شدند. ارمنستان با نقض آتش بس به حملات خود به دیگر مناطق مسکونی آذربایجان نیز ادامه می‌دهد.

تلاش‌های ارمنستان برای اشغال منطقه قره‌باغ کوهستانی از سال ۱۹۸۸ آغاز و در سال ۱۹۹۱ به درگیری و خشونت‌های نظامی تبدیل شد.

قتل‌عام خوجالی که در روز ۲۶ فوریه ۱۹۹۲ اتفاق افتاد٬ یکی از این خشونت‌های نظامیان ارمنستان در آذربایجان بود. در پی این حملات و خشونت‌ها منطقه قره‌باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن تحت اشغال نظامیان ارمنستان درآمد.

در ماه می سال ۱۹۹۴ میان طرفین مناقشه رژیم آتش‌بس برقرار شد، اما میانجی‌گری بین المللی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست مشترک روسیه، فرانسه و آمریکا برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

درگیری‌های مجدد دو کشور بار دیگر از روز ۲۷ سپتامبر به دنبال حملات ارمنستان آغاز و نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان عملیاتی را برای آزادسازی مناطق اشغال شده آغاز کرد. در نتیجه این عملیات تاکنون یک شهر٬ چندین شهرک٬ روستا و مناطق استراتژیک آزاد شده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024