جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 29.09.2020, 9:41

عفو بین‌الملل فعالیت‌هایش در هند را متوقف کرد

بی بی سی: سازمان عفو بین‌‌الملل می‌گوید دولت هند این سازمان را مجبور کرده تا فعالیتش در این کشور را متوقف کند.

به گفته این سازمان ناظر بر وضعیت حقوق بشر، دولت هند تلاش می‌کند سازمان‌های حقوق بشری را به طور مداوم تحت تعقیب قرار دهد.

این سازمان افزوده است که هدف “تلافی‌جویی” دولت هند قرار گرفته است.

عفو بین‌الملل می‌گوید حساب بانکی‌اش بسته شده و به ناچار کارمندانش را مرخص کرده و تمامی کارزارهای حقوق بشری و تحقیقاتی‌اش را به حالت تعلیق درآورده است.

دولت هند هنوز به ادعای این سازمان حقوق بشری پاسخ نداده است.

راجت خوسلا، مدیر ارشد عفو بین‌الملل می‌گوید که “ما در هند با وضعیتی نسبتا بی‌سابقه مواجه هستیم. سازمان عفو بین‌الملل در هند با تهاجم، قلدری و آزار و اذیت دولت به شکلی کاملا نظامند روبروست”.

او می‌گوید این برخوردها به فعالیت‌های حقوق بشری مرتبط است که عفو بین‌الملل انجام می‌داد و دولت نمی‌خواست به سوالات این سازمان پاسخ دهد، چه از نظر تحقیقاتی که در مورد شورش‌های دهلی انجام می‌شد، چه صداهایی که در جامو و کشمیر به گوش می‌رسید.

این گروه حقوق بشری در گزارش ماه گذشته خود نوشته در جریان شورش‌های مرگبار فوریه و درگیری بین هندوها و مسلمانان، پلیس دهلی پایتخت هند، مرتکب نقض حقوق بشر شده است.

درگیری در کشمیر

پلیس هند با رد این ادعاها گفته بود گزارش پلیس “جهت‌گیرانه، مغرضانه و مخرب” بود.

اوایل ماه اوت، در اولین سالگرد لغو وضعیت ویژه کشمیر تحت کنترل هند، عفو بین‌الملل از دولت خواست تا کلیه رهبران و فعالان سیاسی و همچنین روزنامه‌نگاران بازداشتی را آزاد کند و خدمات اینترنت پرسرعت در منطقه را از سر بگیرد.

در سال ۲۰۱۹، این سازمان ناظر بر وضعیت حقوق بشر، در جلسه استماع حقوق بشر جنوب آسیا، در کمیته روابط خارجی آمریکا، درباره یافته‌های خود در مورد بازداشت‌های خودسرانه، استفاده از زور و شکنجه بیش از حد در کشمیر شهادت داد.

عفو بین‌الملل بارها سرکوب مخالفان را در هند محکوم کرده است. این سازمان در چند سال گذشته با نظارت ادارات مختلف دولتی مواجه بوده که مسدود شدند حساب بانکی آخرین مورد از اقدامات بود.

دولت‌های مختلف هند نسبت به سازمان های غیرانتفاعی با بودجه خارجی، به ویژه سازمان‌های حقوق بشری محتاط بوده‌اند.

طی سالهای گذشته قوانین مربوط به دریافت وجوه مالی از خارج تشدید شده و در نتیجه هزاران گروه غیرانتفاعی از دریافت پول منع شده‌اند.

دولت فعلی هند پیشتر اعلام کرده بود ظن آن می‌رود که عفو بین‌الملل قوانین این کشور در مورد کمک‌های خارجی را زیر پا گذاشته باشد و به همین خاطر در حال تحقیق است.

عفو بین‌الملل ادعاهای دولت هند را “دروغ آشکار” دانسته است.

بیانیه عفو بین‌الملل درباره ختم فعالیت‌هایش در هند در شرایطی صادر شده که نگرانی از وضعیت آزادی بیان در هند افزایش یافته است.

عفو بین‌الملل می‌گوید در ۷۰ کشور فعال است پیشتر تنها مجبور به پایان فعالیت‌هایش در روسیه شده بود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024