جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 19.09.2020, 8:57

اولتیماتوم پارلمان اروپا برای پایان ریاست‌جمهوری لوکاشنکو

جهان صنعت
پارلمان اروپا با انتشار بیانیه‌ای تهدید کرده که بعد از پایان دولت رییس‌جمهور فعلی بلاروس در پنجم نوامبر، دیگر او را به عنوان رییس‌جمهور این کشور به رسمیت نمی‌شناسد.
پارلمان اروپا در این بیانیه مدعی شده: به محض اینکه دوره ریاست‌جمهوری رهبر مستبد فعلی، الکساندر لوکاشنکو، در پنجم نوامبر به پایان برسد، پارلمان اروپا دیگر وی را به عنوان رییس‌جمهور این کشور به رسمیت نمی‌شناسد.
پارلمان اروپا در این بیانیه همچنین از اتحادیه اروپا خواسته تحریم‌های اقتصادی را علیه لوکاشنکو اعمال کند. پارلمان اروپا با برگزاری یک رأی‌گیری، نتیجه انتخابات اخیر بلاروس را رد کرد. در این رای‌گیری ۵۷۴ نفر از قانونگذاران رای مثبت دادند و ۳۷ نفر از این قانونگذاران نیز رأی‌شان منفی بود. ۸۲ نفر دیگر رای ممتنع دادند.
یکی از قانونگذاران این پارلمان که اقدامات پارلمان اروپا برای اعمال تحریم علیه مقامات ارشد بلاروس را مدیریت می‌کند، گفت: اتحادیه اروپا نیازمند یک رویکرد جدید درباره بلاروس است که شامل پایان همکاری با رژیم لوکاشنکو می‌شود. لوکاشنکو از زمان استقلال بلاروس از شوروی ۵ دوره متوالی به عنوان رییس‌جمهوری این کشور انتخاب شده است.

آماده‌باش به ارتش
این در حالی است که رییس‌جمهوری بلاروس سربازان را در حالت آماده‌باش کامل قرار داده و تمامی مرزها با لهستان و لیتوانی را بسته است. تصمیم الکساندر لوکاشنکو تاکیدی بر ادعای مکرر او است که می‌گوید موج اعتراضات در کشور به رهبری غرب شکل گرفته است. او با افزایش انتقادها از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا روبه‌روست. اعتراضات در بلاروس پس از انتخابات مورد مناقشه ریاست‌جمهوری ۹ آگوست آغاز شد. نتایج رسمی، لوکاشنکو را پیروز این انتخابات اعلام کرد و مخالفانش آن را به مناقشه کشانده و گفتند که در انتخابات، تقلب شده است. لوکاشنکو در یک نشست مختص زنان گفت: ما مجبوریم سربازان را از خیابان‌ها خارج کنیم و ارتش را در هشدار بالا قرار دهیم و مرزهای غربی خود با لیتوانی و لهستان را ببندیم. رییس‌جمهوری بلاروس همچنین گفت، مرز این کشور با اوکراین نیز تقویت می‌شود و ادامه داد: نمی‌خواهم در جنگ باشد. نمی‌خواهم بلاروس و لهستان و لیتوانی به صحنه عملیات نظامی تبدیل شود چون با این روند مسائل ما حل‌و‌فصل نمی‌شوند. او اضافه کرد: امروز من در مقابل شما می‌گویم که از مردم لیتوانی، اوکراین و لهستان می‌خواهم تا سیاستمداران احمق خود را متوقف کرده و اجازه ندهند جنگی رخ دهد. رییس‌جمهوری بلاروس به لتونی اشاره‌ای نکرد که چون لهستان و لیتوانی، عضو ناتو است.
این در حالی است که یکی از بازرسان سازمان ملل در جریان گفت‌وگویی فوری درباره وضعیت حقوق بشر در بلاروس در نشستی در ژنو که دیروز برگزار شد، درباره احتمال ظهور یک پرده آهنین دیگر در اروپا هشدار داد. آنیس مارین، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در بلاروس گفت: اجازه ندهید یک پرده آهنین دیگر در قاره اروپا شکل بگیرد. اوضاع در بلاروس فاجعه‌آمیز است. سخنرانی او چندین بار از سوی اعضای سازمان ملل شامل روسیه، بلاروس و سایر هیات‌های حاضر در نشست قطع شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024