شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 16.09.2020, 18:49

وعده وام یک‌ونیم میلیارد دلاری پوتین به لوکاشنکو

مزد سرکوب

جهان صنعت
الکساندر لوکاشنکو در حالی برای جلب حمایت سیاسی و اقتصادی بیشتر وارد روسیه شد که تظاهرات علیه تمدید دوره ۲۶ ساله ریاست‌جمهوری او برای هفته ششم در بلاروس ادامه دارد. ملاقات آنها این بار در سایه اعتراضات گسترده مخالفان دولت بلاروس صورت گرفت و شاید به همین دلیل تبادل نظر دو سیاستمدار پشت درهای بسته و بدون حضور گزارشگران انجام شد.
گفت‌وگوهای ولادیمیر پوتین با لوکاشنکو در استراحتگاه ساحلی سوچی واقع در کرانه دریای سیاه یک روز پس از آن صورت گرفت که حدود ۱۵۰ هزار نفر در خیابان‌های پایتخت بلاروس خواستار استعفای لوکاشنکو شدند.
ولادیمیر پوتین در دیدار با زمامدار بلاروس از اعطای یک وام ۵/۱ میلیارد دلاری به این کشور خبر داد. این نخستین سفر خارجی الکساندر لوکاشنکو به خارج از کشور پس از شروع بحران سیاسی و افزایش اعتراضات مخالفان در بلاروس است.
در بیانیه‌ای که کرملین پیش از شروع دیدار زمامداران دو کشور منتشر کرد موضوعات محوری مذاکرات علاوه بر ناآرامی‌های بلاروس، قیمت جدید گاز و بدهی‌های این کشور به روسیه عنوان شد.
بلاروس که ۱۸ میلیارد دلار بدهی خارجی دارد، از نظر اقتصادی به روسیه وابسته است و بخش عمده این بدهی‌ها هم به روسیه است. در حال حاضر بحران سیاسی و اقتصادی بلاروس در حال حاضر لوکاشنکو را بیش از هر زمانی به کمک‌های دوست دیرینه خود پوتین نیازمند کرده است.
لوکاشنکو در سطح بین‌المللی تا حد زیادی منزوی شده اما اقدامات پوتین حاکی از آن است که او مصمم است از سرنگونی دولت بلاروس جلوگیری کند. پوتین در جریان دیدار با لوکاشنکو اقدام دولت بلاروس برای اصلاح قانون اساسی را لازم و متناسب با مقتضیات زمان توصیف کرد ولی در عین حال هشدار داد که نباید دخالتی از خارج در امور بلاروس شود.
دو رزمایش در یک زمان
یگان ویژه یک گردان چترباز نیروی هوایی روسیه دوشنبه برای رزمایش مشترکی با ارتش بلاروس به این کشور منتقل شد. این رزمایش تا روز ۲۵ سپتامبر طول می‌کشد.
همزمان یک رزمایش مشترک اعضای ناتو در لیتوانی، کشور همسایه بلاروس، برگزار می‌شود که آن هم تا روز ۲۵ سپتامبر خواهد بود. در ماه آگوست پوتین اعلام کرد به درخواست لوکاشنکو نیروهای ویژه پلیس روسیه آماده ارسال به بلاروس شده‌اند. رییس‌جمهور روسیه همچنین وعده داده است که در رابطه با بدهی‌های بلاروس تجدیدنظر و از سیستم بانکی این کشور پشتیبانی کند.
در بلاروس اعتراضات گسترده ادامه دارند و تنها در روز یکشنبه گذشته حدود ۹۰۰ تن از معترضان دستگیر شدند. به گفته وزارت کشور بلاروس، ۵۰۰ مورد دستگیری در مینسک بوده است.
شمار تظاهرکنندگان یکشنبه گذشته در مینسک ۱۰۰ هزار نفر اعلام شد. پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری در نهم آگوست اعتراضات سراسری در بلاروس آغاز شد. لوکاشنکو اعلام کرد، با کسب ۱/۸۰ درصد آرا پیروز انتخابات است. نیروهای اپوزیسیون نتایج انتخابات را به‌رسمیت نمی‌شناسند و سوتلانا تیخانوفسکایا را پیروز واقعی انتخابات می‌دانند.
این در حالی است که رهبر اپوزیسیون بلاروس این وام را «پول سرکوب» نامیده است. تیخانوسکایا هشدار داده که هر گونه توافقی میان لوکاشنکو و روسیه بی‌اعتبار خواهد بود چرا که لوکاشنکو دیگر مشروعیت ندارد و نماینده مردم نیست.
او همچنین در واکنش به کمک اقتصادی روسیه از مردم این کشور خواست که اجازه ندهند پولی که برای مالیات پرداخت می‌کنند، هزینه سرکوب ملت‌های همسایه شود.
رهبر مخالفان دولت بلاروس در کانال تلگرام خود نوشت: امیدوارم که پوتین بفهمد این لوکاشنکو است و نه مردم ما که باید این وام را بازپرداخت کنند. روی سخن من شهروندان روسیه هستند: روس‌های عزیز، مالیات شما پول سرکوب خواهد شد. ما مطمئنیم این چیزی نیست که شما بخواهید.
پوتین طی چهار سال گذشته در تلاش بوده که توافقنامه‌‌ای را برای یکپارچگی بیشتر اقتصادی و سیاسی میان دو کشور به امضا برساند. تحلیلگران می‌گویند که بحران سیاسی در بلاروس فرصتی را در اختیار روسیه قرار داده تا امتیازهای بیشتری از لوکاشنکو بگیرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024