جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 13.08.2020, 18:15

روابط امارات و اسراییل عادی شد

امارات متحده عربی و اسراییل بر سر نقشه‌راهی برای همکاری‌های مشترک و عادی‌سازی روابط دوجانبه به توافق رسیدند.

هیات‌های اسراییل و امارات در هفته‌های آتی برای امضای توافقات دوجانبه در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، توریسم، پروازهای مستقیم، امنیت، مخابرات، فناوری، انرژی، بهداشت، فرهنگ، محیط زیست، تأسیس سفارتخانه‌های دوجانبه و سایر حیطه‌های دارای منافع دوطرفه دیدار خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری امارات، این کشور و اسراییل فورا همکاری‌های خود در زمینه درمان ویروس کرونا و ساخت واکسن برای آن را آغاز خواهند کرد؛ چراکه معتقدند “با همکاری‌های مشترک، این تلاش‌ها باعث نجات جان انسان‌ها در جهان اسلام، یهودیت و مسیحیت در سراسر منطقه خواهد شد”.

عادی‌سازی روابط و دیپلماسی مسالمت‌آمیز [میان امارات و اسراییل] دو مورد از پایدارترین و توانمندترین شریکان منطقه‌ای آمریکا را در کنار یکدیگر قرار خواهد داد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، و شیخ محمدبن‌زاید آل‌نهیان، ولیعهد امارات، مراتب تشکر عمیق خود را نسبت به دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، به دلیل آنچه “تعهد ایشان به صلح در منطقه و رویکرد عملگرا و منحصربه‌فردشان برای دستیابی به آن” خواندند، ابراز کردند.

دونالد ترامپ هم خبر داد که اسراییل و امارات متحده عربی به یک “توافق تاریخی” رسیدند که به موجب آن، دو کشور روابط “عادی” خواهند داشت. ‌

ترامپ، نتانیاهو و محمدبن‌زاید در بیانیه‌ای مشترک ابراز امیدواری کرده‌اند که “این دستاورد تاریخی باعث پیشبرد صلح در خاورمیانه شود”.

در این بیانیه همچنین آمده است که اسراییل برنامه‌هایش را برای الحاق بخش‌های وسیعی از کرانه باختری به خاک این کشور به تعلیق در می‌آورد.

پیش از این توافقنامه، اسراییل و کشورهای حاشیه خلیج فارس با هم روابط دیپلماتیک نداشتند. ‌اما نگرانی مشترک آنها درباره نفوذ ایران در منطقه موجب ارتباطات غیررسمی بین کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس و اسراییل شده بود. ‌




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024