پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 29.07.2020, 18:29

بیانیه دانشجویان متحد در اعتراض به حکم زندان بهاره هدایت

بیانیه دانشجویان متحد در محکومیت حکم ۴سال و ۸ ماه حبس تعزیری صادر شده برای بهاره هدایت و تداوم پروژه انتقام از دانشگاه

به نام مردم، این فراموش‌شدگان بی‌نام و رنج‌دیده

در تداوم احکام اعدام صادر شده برای معترضین آبان ماه، امروز شاهد تداوم پروژه انتقام از دانشگاه هستیم. پروژه‌ای که گویا هرچه پیوند میان صدای مردم مستضعف و دانشجویان مستحکم‌تر شود، با شدت بیشتری ادامه می‌یابد. به همین دلیل است که وقتی #بهاره_هدایت در اعتراض به شلیک به هواپیما، متعهدانه حاضر و این حضور را اعلام می‌کند؛ هدفِ پروژه‌ی سرکوب دانشگاه قرار می‌گیرد. در کنار این پروژه، امروز شاهد حکم #کیوان_صمیمی نیز هستیم، حکمی که خود نشان از سرکوب روشنفکران است.

احکام صادر شده برای بهاره هدایت و کیوان صمیمی با توجه به سابقه آنان در همراهی یا همدلی با جنبش سبز و جنبش‌های دانشجویی، زنان و کارگری اهمیت می‌یابد. نقش جریان‌های روشنفکری و نیروهای مترقی در تقویت جنبش‌های اجتماعی و همراهی با مردم، حاکمیتِ اقتدار را بر آن داشته است که با حذف هر سوژه سیاسیِ مترقی به استحکام ارکان وضعیت فعلی بپردازد.

از دید حاکمیت گناه بهاره هدایت این است که در بستر حادثه‌ی اسقاط هواپیمای اوکراینی متعهد به مردم مانده و جایگاه خود را به عنوان یک کنشگر در کنار آنان تعریف کرده است. کیوان صمیمی نیز نتوانسته در برابر وضعیت فرودستان ساکت بنشیند و در بستر تجمعات کارگری همراه با کارگران، به عنوان یک روشنفکر، اعتراض خود به وضع موجود را بیان کرده است.

سیاستی که موضع خود را همراهی با محذوفین و مطرودین و جایگاه خود را در عرصه عمومی تعریف می‌کند؛ نمی‌تواند توسط نقش پلیسی حاکمیت تحمل شود. صدور احکام اعدام برای معترضین حوادث آبان و دی ۹۸ در کنار احکام اخیر، این پیام را در بر دارد که حضور در خیابان و همراهی با مردم هزینه‌های سنگین را در پی خواهد داشت. امروز احکام صادر شده، بیش از هر زمان دیگری، پیوند و ضرورت همراهی جنبش دانشجویی، جنبش زنان و جنبش کارگری را نمایان کرده است و پیمان ایستادگی ما را در برابر سرکوب بازنمایی می‌کند.

دانشجویان متحد در صف‌آرایی علیه تداوم وضع موجود با تکیه بر مواضع آرمانی خود، ضمن محکومیت احکام صادره برای بهاره هدایت و کیوان صمیمی اعلام می‌دارد که از مسیر طی شده باز نخواهد گشت. نام و نشان ما تنها دانشجو، کارگر، معلم، زن، روشنفکر و فرودست نیست؛ ما در پی تحقق نامی هستیم که همه محذوفان و سرکوب‌شدگان را در یک کل، تحت نام #مردم و در جهت تغییرات مترقی پیوند می‌دهد. ما شهروندانی هستیم که حق فریادمان، حضورمان و جایگاه شهروندیمان فراموش شده است و از همین‌ جهت، راه مقاومت متحد را در پیش خواهیم گرفت. مبارزه‌ای همگانی برای آزادی راهبرد ماست.

#بهاره_تنها_نیست
#متحد_مقاومت_میکنیم
#به_سوی_سیاست_مردمی




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024