پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 27.07.2020, 12:45

کیانوش جهانپور: انتقاد از چین می‌تواند بخشی از ماجرای عزلم باشد

خبرگزاری آناتولی: کیانوش جهانپور، سخنگوی سابق وزارت بهداشت ایران که 20 خرداد ماه گذشته با دستور سعید نمکی، وزیر بهداشت از سخنگویی این وزارتخانه عزل شد، گفت که احتمالا توییت‌های انتقادی‌اش علیه چین بخشی از ماجرای عزل وی بوده است.

جهانپور در گفتگو با روزنامه «جام جم» در پاسخ به سوال خبرنگار این روزنامه که “آیا عزل شما ربطی به توییت‎هایتان در فضای مجازی و چالشی که با سفیر چین داشتید، داشت؟”، گفته است: نمی‌دانم، اما آن توییت‌ها می‌تواند بخشی از ماجرا باشد. توییت من، توییت شخصی بوده و خواهد بود. نظرات شخصی من هیچ ربطی به سازمانی که در آن کار می‏کنم یا مسؤولیتی که دارم، ندارد و نظرات من است و خواهد بود.

وی همچنین از ارائه “پیشنهاد عزل” خودش از سوی یکی از مقامات دولت خبر داده و اظهار داشت: از کسی که به دکتر نمکی پیشنهاد عزل من را داد، خیلی ممنون هستم و برای او دعای خیر می‎کنم.

سخنگوی سابق وزارت بهداشت ایران، به مقامی که خواستار عزلش بوده اشاره ای نکرده اما افزوده است: هر‌کسی که بود، چه در وزارتخانه و چه خارج از آن، من برای او دعای خیر می‏کنم. چون حالا بیشتر مثمر‌ثمر هستم.

کیانوش جهانپور گفته که حاضر است تمام مشاغلش را از دست بدهد اما در فضای مجازی حضور داشته باشد.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره چالش خود با سفیر چین در تهران نیز تصریح کرد: در نشست خبری به سوال خبرنگاران درباره این که چین به سرعت بیماری را کنترل کرده بود و آماری کمتر از کشورهای اروپایی داشت، جواب دادم که من خدشه‌ای به بخشی از آمار چین وارد می‎دانم. با شوخی تلخ این نکته را گفتم و بعد از پنج روز، چین آمار مرگ‌ومیر را تصحیح کرد و 50 درصد آمار ووهان و ۳۵ درصد آمار کل کشور را افزایش داد. این نشان می‌دهد که خود چینی‌ها هم به این موضوع واقف بودند و آن را اصلاح کردند.

گفتنی است روز ۵ مارس (۱۷ فروردین) کیانوش جهانپور، سخنگوی وقت وزارت بهداشت ایران به خبرنگار آناتولی گفته بود: ‘’چین با ارائه آمار و مدارکش نسبت به بیماری کووید-19 شوخی تلخی با دنیا کرد. همه کشورهای درگیر این بیماری به استناد مدارک چین تصور کردند بیماری شبیه و آسان‌تر از بیماری آنفلوآنزا است.’‘

این اظهارات جهانپور با واکنش چانگ هوا، سفیر چین در تهران همراه بود، او در توئیتر خود نوشت: “وزارت بهداشت چین هر روز کنفرانس خبری برگزار می کند. پیشنهاد می کنم که شما برای نتیجه گیری اخبار آنها را به دقت بخوانید.”

واکنش شدید سفیر چین در تهران به اظهارات یک مقام ایرانی با انتقادات بسیاری روبرو شد. بسیاری از مردم و برخی سیاستمداران این کشور نسبت به لحن سفیر چین انتقاد کردند و خواستار احضار وی به وزارت خارجه ایران شدند.

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم یکی از منتقدین رفتار سفیر چون بود. مطهری چند روز پس از این ماجرا با انتشار مطلبی در حساب رسمی خود در توئیتر در اعتراض به واکنش سفیر چین به اظهارات جهانپور، تاکید کرد: “گستاخی سفیر چین درباره کرونا باید پاسخ داده شود. وزارت خارجه باید سفیر چین را احضار کند”.

صادق زیباکلام، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در توئیتر خود نوشت: ‘’حکایت ما و چین فقط رفع‌و‌رجوع کاریمان در برابر اطلاع‌رسانی نادرست و غیراخلاقی آنها نیست. سکوت ما که مدعی ام‌القرایی جهان اسلام هم هستیم، در برابر سرکوب هولناک مسلمانان چینی، از بله قربان گویی‌مان در جریان کرونا شرم‌آورتر است’‘.

اما با این حال، بسیاری از مقامات رسمی ایران و به ویژه سیاستمداران و خبرنگاران نزدیک به حکومت این کشور از سفیر چین حمایت کردند و خواستار برخورد با کیانوش جهانپور شدند.

احتمال امضای پیمان همکاری ۲۵ ساله میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین نیز یکی دیگر از مواردی است که طی ماه های اخیر انتقادات بسیاری متوجه آن بوده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024