شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 05.07.2020, 18:31

ناامنی: مشکل جدید و غفلت حکمرانی / حمیدرضا جلائی‌پور

امتداد- حمیدرضا جلائی‌پور

نظر سنجی‌ها از مردم و نظرخواهی‌ها از نخبگان و سایر شواهد و قرائن نشان می‌دهد مهم‌ترین معضل کثیری از مردم ایران «معضل معیشت» است- تداوم رکود-تورمی (رشد منفی و تورم بالای چهل در صد)، میلیون‌ها بیکار و ظهور شهروند بی‌قرار، کاهش مستمر ارزش  پول ملی[و ...]. بخش فقیر جامعه نگران «تامین هزینه‌های روزانه» خود است و بخش غیر فقیر جامعه نگران «آب‌رفتن دارایی‌های» خود است. با مشاهده مستقیم زندگی روزمره مردم، می‌توان وجود «جامعه نگران» در ایران را تصدیق کرد.

دومین مساله مثل بقیه کشورهای جهان «تداوم شیوع بیماری کرونا» است. در حالی‌ که بر تعداد آمار مبتلایان به بیماری کوید ۱۹ افزوده می‌شود، افقی برای دارو و واکسن موثر برای کنترل بیماری تا یک سال دیگر نیست. و بیماران حادی که سروکارشان به بخش مراقبت‌های ویژه می‌افتد تنها یک سوم آن‌ها بهبود می‌‌یابند. ضمنا شیوع کرونا به طرف‌ روستاها در حرکت است. و «سلامت بدن» به نگرانی جدی کثیری از مردم تبدیل شده است.

به نظر می‌رسد اگر دو مساله فوق «امنیت روانی» مردم را نشانه گرفته است، مساله سوم کشور، افزایش «ناامنی فیزیکی» است که این روزها در ایران شاهد آن هستیم، که غلظت و شدت امنیت روانی مردم را افزایش می‌دهد. در عرض یک هفته سه رخداد ناامن کننده خطیر اتفاق افتاده است. در نیمه شب، در شرق تهران به خاطر انفجار در منطقه پارچین،  نور ناشی از حجم آتش بخشی از مردم را نگران می‌کند، یک درمانگاه با بیش از پانزده کشته در شمال تهران، در میان فوران شعله‌‌های آتش سوخت و اخیرا بخش‌هایی از تاسیسات هسته‌ای ایران در نطنز و در قلب فلات ایران مورد حمله مشکوک قرار می‌گیرد.

به نظر می‌رسد از سه مساله فوق مهمتر، مساله «غفلت حکمرانی» در رویایی با علل بنیادی است که سه معضل مذکور را بوجود می‌آورد. معیشت مردم بدون «تجدید نظر در سیاست‌های کلان» کشور سامان نمی‌یابد، مهار کوید ۱۹ و کنترل ریسک‌های بعدی در کشور بدون افزایش «ظرفیت کارشناسی دستگاه‌های حکومتی» عملی نیست و بالاخره با شعار و رجز که نمی‌توان دشمنی دشمنان ایران را خنثی کرد.

متاسفانه در ذیل این «غفلت حکمرانی» در پیگیری راه‌های درمان معضلات کشور، نهاد‌های پر قدرت جامعه «غافلانه و متبخترانه» شعار می‌دهند که آمریکا را شکست دادیم و به سوی تمدن جهانی در حرکت هستیم! و در همان حال شخصیت‌های دلسوز کشور را که ناصحانه به صدا در آمده‌‌اند را تخطئه می‌کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024